INTERCULTURAL EDUCATION AND MINORITIES: POLICY INITIATIVES IN QUEBEC

Authors

  • Abdulaziz Talbani St. Thomas University

Abstract

Quebec in its modern period evolved into a secular society with a nationalist political, social, and educational agenda. Education was considered as an important instrument in the redistribution of social and economic reward in the society. The Quebec government introduced the policy of intercultural education with the goal of integrating minorities into francophone culture. In educational policies, stress was increasingly laid on the linguistic and cultural assimilation ofminorities. By law, minorities were directed to French-only schools. The assimilationist interpretation of intercultural education has created racial antagonism in schools and minority students feel their rights have been endangered. The paper discusses educational policies and their impact on minorities. RÉSUMÉ Le Québec moderne est devenu une société séculière dotée d'un programme politique, social et éducatif d'obédience nationaliste. L'éducation est perçue comme un instrument important de la redistribution des richesses socio-économiques au sein de la société. Le gouvernement du Québec a adopté une politique d'éducation interculturelle en vue d'intégrer les minorités dans la culture francophone. Dans les politiques scolaires, on attache beaucoup d'imponance à l'assimilation linguistique et culturelle des minorités. Les enfants des minorités sont obligés de s'inscrire à l'école francophone. Le côté assimilateur de l'éducation interculturelle a abouti à un antagonisme racial dans les écoles et les étudiants des minorités estiment que leurs droits ont été bafoués. L'auteur de cet article analyse les politiques éducatives et leur impact sur les minorités.

Author Biography

Abdulaziz Talbani, St. Thomas University

Abdulaziz Talbani received bis doctorate (1991) from the Department of Administration and Policy Studies in Education, McGill University. He has written several articles in the areas of Quebec education, gender studies, and multicultural education. He has taugbt at Columbia University, New York. Currently, be has joined the Faculty of Education at St. Thomas University, Minnesota. Abdulaziz Talbani a obtenu son doctorat (1991) au département d'administration et de politiques scolaires à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Il a rédigé plusieurs articles dans les domaines de l'éducation au Québec, des études sur la femme et de l'éducation pluriculturelle. Il a enseigné à l'Université Columbia de New York. Actuellemènt, il a enseigné à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université St. Thomas au Minnesota.

Downloads

Published

1993-09-01

How to Cite

Talbani, A. (1993). INTERCULTURAL EDUCATION AND MINORITIES: POLICY INITIATIVES IN QUEBEC. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8123

Issue

Section

Articles