INTERVENTION STRATEGIES FOR FAMILIES HAVING CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DELAYS: PROSPECTS FOR THE 21ST CENTURY

Authors

  • Patricia Caro University of Wisconsin
  • Jeffrey L. Deverensky McGill University

Abstract

A family systems model is presented for understanding, adaptation, and coping with children having a developmental disability. The importance of a systems approach, emphasizing reciprocal interactions, in working with children and families is stressed. These interventions provide the entire family techniques through which effective adaptive coping strategies, increased self-esteem, more positive parent-child interactions, and appropriate strategies for educating the child with disabilities are achieved. Centre-based child programs for children with developmental disorders can no longer function in isolation, rather emphasis and suppon for a family systems and social-ecological model is presented. RÉSUMÉ Nous présentons un modèle de système familial cherchant à comprendre les enfants souffrant de troubles du développement, à s'y adapter et à traiter avec eux. Nous insistons sur l'importance de ce type de système et sur les interactions relatives au travail auprès des enfants et des familles. Ces interventions fournissent à toute la famille des techniques grâce auxquelles il est possible d'arriver à mettre en application des stratégies d'adaptation, d'accroître l'amore-propre, de rendre plus positives les interactions parent-enfant et de mettre en application des stratégies sur l'éducation des enfants souffrant d'invalidité. Les programmes des établissements destinés aux enfants présentant des troubles de développement ne peuvent plus fonctionner en vase clos et notre présentation met l'accent sur un modèle socio-écologique et un système familial.

Author Biographies

Patricia Caro, University of Wisconsin

Patricia Caro is an assistant professor in the College of Professional Studies at the University of Wisconsin at Stevens Point. Dr. Caro's research and clinical interests are in the area of early childhood special education and parent education. Patricia Caro est professeur adjoint au College of Professional Studies de la University of Wisconsin, à Stevens Point. Les intérêts cliniques et expérimentaux du docteur Caro touchent aux domaines de l'éducation spécialisée des jeunes enfants et de la formation des parents.

Jeffrey L. Deverensky, McGill University

Jeffrey L. Derevensky is an associate professor in the Department of Educational Psychology and Counselling; associate professor, Department of Psychiatry; and associate professor, Department of Community Dentistry at McGill University. His research and clinical interests have focused upon the development of intervention programs for normal and high-risk children and parents. He remains actively involved in studying a variety of social policy issues. Jeffrey L. Derevensky est professeur agrégé au département de psychopédagogie et de counseling, professeur agrégé au département de psychiatrie et professeur agrégé au département de dentisterie communautaire de l'Université McGill. Ses intérêts cliniques et expérimentaux sont axés sur l'élaboration de programmes d'intervention auprès des parents et des enfants normaux ou qui présentent des risques élevés. Il participe encore activement à des études portant sur des questions de politiques sociales diverses.

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Published

1992-09-01

How to Cite

Caro, P., & Deverensky, J. L. (1992). INTERVENTION STRATEGIES FOR FAMILIES HAVING CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DELAYS: PROSPECTS FOR THE 21ST CENTURY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8060

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