THE ROLE OF ETIOLOGY IN THE EDUCATION OF CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION

Authors

  • Robert M. Hodapp Yale University
  • Elisabeth M. Dykens Yale University

Abstract

The specific etiology of the child's mental retardation currently plays little role in special education services. After documenting the inattention to etiology in the field of special education, the present paper examines the behavioural effects of two common etiologies of mental retardation: Down syndrome and fragile X syndrome. For each of these disorders, etiology specific approaches to intervention are suggested. The paper concludes with an evaluation of the appropriate role of the child's etiology for intervening with children with mental retardation. RÉSUMÉ L'étiologie de l'arriération mentale d'un enfant revêt actuellement peu d'importance dans les services d'éducation spécialisée. Après avoir illustré le peu de cas que l'onfait de l'étiologie dans le domaine de l'éducation spécialisée, l'auteur de cet article analyse les effets de deux étiologies communes de l'arriération mentale sur le comportement: le syndrome de Down et le syndrome de l'X fragile. Pour chacun de ces dérèglements, on propose des méthodes d'intervention propres à l'étiologie. L'article se termine par une évaluation du rôle de l'étiologie de l'enfant pour intervenir auprès des enfants atteints d'arriération mentale.

Author Biographies

Robert M. Hodapp, Yale University

Robert M. Hodapp is an Associate Research Scientist in Developmental Psychology at the Child Study Center and Department of Psychology at Yale University. His research interests include the developmental approach to mental retardation and behaviour in individuals with fragile X syndrome and Down syndrome. Robert M. Hodapp est professeur-chercheur de psychologie du développement au Centre d'études sur les enfants et au département de psychologie de l'Université Yale. Parmi ses centres d'intérêt, il faut mentionner l'étude développementale de l'arriémtion mentale et du comportement des sujets atteints du syndrome de Down et du syndrome de l'X fragile.

Elisabeth M. Dykens, Yale University

Elisabeth M. Dykens is an Assistant Clinical Professor at the Yale Child Study Center. Her interests include behaviouml aspects of differentgenetic disorders of mental retardation and psychopathology in individuals with mental retardation. ElisabethM. Dykens est professeur clinicienne adjointe au Centre d'études sur les enfants de Yale. Elle s'intéresse aux aspects comportementaux de différents dérèglements génétiques de l'arriémtion mentale et à la psychopathologie des individus atteints d'arriémtionmentale.

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Published

1992-04-01

How to Cite

Hodapp, R. M., & Dykens, E. M. (1992). THE ROLE OF ETIOLOGY IN THE EDUCATION OF CHILDREN WITH MENTAL RETARDATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8035

Issue

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Articles