Mapping the Field of Anti-Colonial Discourse to Understand Issues of Indigenous Knowledges: Decolonizing Praxis

Riyad Ahmed Shahjahan

Abstract


ABSTRACT. In this paper, I examine some of the past and current issues in
anti-colonial discourse by briefly reviewing the ideas of thirteen anti-colonial
scholars from different regions of the world. I relate these ideas to the discussion
of knowledge production and indigenous knowledges. I also examine some
critical areas that require more attention from future decolonizing scholarship
and practice. With respect to scholarship, these critical areas include: the question
of agency; the ambivalence towards Euro-American thought; recognizing
the dynamism among knowledge systems; language accessibility; integrating
indigenous ways of knowing, and dismantling the academic regime. In addition,
I suggest that the questions of decolonizing one’s spirit and recognizing
the importance of spirituality, often ignored, are very important to integrate
in decolonizing practice. This paper concludes by challenging anti-colonial
scholars to open possibilities for ourselves and others by “walking the talk᾿
in our scholarly endeavours and every day lives.

FAIRE UNE CARTE DU CHAMP DU DISCOURS ANTICOLONIAL POUR COMPRENDRE
LES THEMES DES CONNAISSANCES AUTOCHTONES : PRAXIS EN DÉCOLONISATION

RÉSUMÉ. Dans ce document, j’examine certaines des themes du discours anticolonial
passés et présents en passant en revue rapidement les idées de treize
penseurs anticoloniaux de différentes régions du monde. Je relie ces idées avec
la discussion à propos de la production de connaissance et des connaissances
autochtones. J’examine aussi certains espaces critiques qui requièrent plus
d’attention pour les études ou des pratiques décolonisatrices. Ces espaces
critiques comprennent: la question de l‘agencement, l’ambivalence face aux
pensées Euro-americaines, l’identification du dynamisme parmi les systèmes
de connaissances, l’accessibilité au langage, comment intégrer les manières
autochtones de savoir et comment démonter le régime universitaire. En
plus, j’ajouterai que la question concernant la décolonisation de l’esprit et la
reconnaissance de l’importance de la spiritualité, souvent ignorées, sont très
important pour intégrer des pratiques décolonisatrices. Ce document finit par
lancer un défit aux chercheurs anticoloniaux d’ouvrir des possibilités pour
nous-mêmes et par les autres, et de « marcher comme ils parlent » (« walk
the talk ») dans nos efforts scolaires et notre vie de tous les jours.

Keywords


anti-colonial discourse;indigenous knowledges;decolonization

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