SATISFACTION DES ENSEIGNANTS-RESSOURCES À L’ÉGARD DES RÔLES ET DES FONCTIONS POUR SOUTENIR LA RÉUSSITE DES ÉLÈVES À RISQUE, EN DIFFICULTÉ D’ADAPTATION OU D’APPRENTISSAGE
Keywords:
resource teacher, satisfaction, service organization, collaboration, at-risk studentsAbstract
La fonction d’enseignant-ressource existe depuis 12 ans au Québec et aucun état des lieux n’a été réalisé à ce jour. Afin de brosser un portrait de cette fonction, un questionnaire de 21 questions a été envoyé dans les écoles secondaires francophones du Québec. L’objectif était de mieux connaitre les rôles et fonctions des enseignants-ressources et de déterminer l’état de leur satisfaction notamment au regard de l’aide à apporter aux élèves à risque, en difficulté d’adaptation ou d’apprentissage (EDAA) et à leurs enseignants. Au total, 164 enseignants-ressources ont répondus au questionnaire. Les résultats d’analyses de contenu montrent qu’ils sont assez satisfaits de leur tâche. Des défis de collaboration avec l’enseignant de la classe et d’efficacité d’interventions auprès des élèves demeurent.
SATISFACTION OF RESOURCE TEACHERS ABOUT THEIR ROLES AND FUNCTIONS WHEN THEY SUPPORT THE SUCCESS OF AT-RISK AND SPECIAL NEEDS STUDENTS
The role of the resource teacher has existed for 12 years in Quebec and no situational analysis has been completed to date. To provide a portrait of this role, a 21-question questionnaire was sent to Quebec’s francophone high schools. The objective was to better understand the roles and functions of resource teachers and to determine their state of satisfaction, particularly with regard to helping at-risk students, those with special needs, and their teachers. A total of 164 resource teachers responded to the questionnaire. Content analysis results show that they are quite satisfied with their task. Collaborative challenges with classroom teachers and effective student interventions remain.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca