CONTEXTE DE FORMATION UNIVERSITAIRE D’ÉTUDIANTS RÉSIDENTS PERMANENTS (ERP) AYANT IMMIGRÉ AU QUÉBEC

Authors

  • Fasal Kanouté Université de Montréal
  • Rajae Guennouni Hassani Université de Montréal
  • Yamina Bouchamma Université Laval

Keywords:

training, university, permanent residents, immigration, diversity

Abstract

Cet article rend compte d’une partie des résultats d’une recherche sur les facteurs qui freinent ou facilitent la persévérance aux études universitaires d’étudiants résidents permanents (ERP), donc récemment immigrés au Québec. La collecte des données s’est déroulée dans six établissements d’enseignement supérieur au Québec, auprès de ERP et d’enseignants (professeurs et chargés de cours), par le bais de questionnaire en ligne et d’entretiens. Les résultats montrent que les ERP conjuguent stress d’acculturation et stress académique. Cette imbrication est illustrée à travers les défis que rencontrent les ERP, de l’admission aux transactions avec les ressources institutionnelles, en passant par le contenu-le déroulement des cours et la maitrise du français et de l’anglais. 

THE EDUCATION CONTEXT OF UNIVERSITY STUDENTS WITH A PERMANENT RESIDENT STATUS (PRS) WHO IMMIGRATED TO QUEBEC 

This article presents partial results from a study on the perseverance barriers and facilitators of university students with a permanent resident status (PRS) who immigrated to Quebec. Data collection took place in six higher education establishments in Quebec with ERP and teachers (professors and lecturers) who responded to an online survey and participated in interviews. Results indicate that the ERP experience an interlocking of acculturation stress and academic stress. This imbrication is illustrated in ERPs’ challenges, from admission to transactions with institutional resources, as well as course content, course organization, and learning French and English.

Author Biographies

Fasal Kanouté, Université de Montréal

FASAL KANOUTÉ est professeure titulaire en sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa recherche et son enseignement portent sur les enjeux et les défis de la prise en compte de la diversité ethnoculturelle en éducation et en formation. fasal.kanoute@umontreal.ca

FASAL KANOUTÉ is a full professor of Education at the Université de Montréal. His research and teaching focus on the issues and challenges of ethnocultural diversity in education and training. fasal.kanoute@umontreal.ca


Rajae Guennouni Hassani, Université de Montréal

RAJAE GUENNOUNI HASSANI est doctorante à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Sa recherche porte sur les stratégies déployées par les parents immigrants pour soutenir l’expérience socioscolaire de leurs jeunes. rajae.guennouni.hassani@umontreal.ca

RAJAE GUENNOUNI HASSANI is a doctoral student in the Faculty of Education at the Université de Montréal. Her research focuses on immigrant parents’ strategies to support the socio-educational experiences of their children. rajae.guennouni.hassani@umontreal.ca


Yamina Bouchamma, Université Laval

YAMINA BOUCHAMMA est professeure titulaire en sciences de l’éducation à l’Université Laval. Sa recherche porte, entre autres, sur le rôle des gestionnaires d’établissement d’enseignement à l’égard de la diversité ethnoculturelle. Yamina.Bouchamma@fse.ulaval.ca

YAMINA BOUCHAMMA is a full professor of Education at the Université Laval. Amongst other research interests, she studies the role of education institution managers towards ethnocultural diversity. Yamina.Bouchamma@fse.ulaval.ca


Published

2018-10-15

How to Cite

Kanouté, F., Guennouni Hassani, R., & Bouchamma, Y. (2018). CONTEXTE DE FORMATION UNIVERSITAIRE D’ÉTUDIANTS RÉSIDENTS PERMANENTS (ERP) AYANT IMMIGRÉ AU QUÉBEC. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9531

Issue

Section

Articles