TRANSFORMING GRADUATE STUDIES THROUGH DECOLONIZATION: SHARING THE LEARNING JOURNEY OF A SPECIALIZED COHORT

Authors

  • Laura-Lee Kearns Saint Francis Xavier University
  • Joanne Tompkins Saint Francis Xavier University
  • Lisa Lunney Borden Saint Francis Xavier University

Keywords:

decolonization, calls to action, truth and reconciliation, graduate studies, Indigenous curriculum, social justice, décolonisation, appels à l’action, vérité et réconciliation, cycles supérieurs, programmes autochtones, justice sociale

Abstract

This study traces the learning journey of primarily non-Indigenous educators who challenged the legacy of colonization in schools, and worked to decolonize their practice, through their participation in a specialized graduate cohort. Drawing upon sharing circle conversations, we highlight themes that emerged from our research. Educators reported their sense of agency to transform and change their practice increased with the support of a critical and caring learning community. In nourishing their learning spirits, educators were able to begin to decolonize education, an ongoing challenge that requires valuing Indigenous people, languages, and land, and building inter-cultural understanding. This study is an example of how graduate programming can begin to address the Calls to Action of the Truth and Reconciliation Commission. 

TRANSFORMER LES CYCLES SUPÉRIEURS PAR LA DÉCOLONISATION: EXPLORATION DU PARCOURS D’APPRENTISSAGE VÉCU PAR UNE COHORTE SPÉCIALISÉE 

Ce projet de recherche explore le parcours d’apprentissage vécu par un groupe d’enseignants majoritairement non-autochtones. Cheminant au sein d’une cohorte spécialisée à la maîtrise, ceux-ci ont remis en question l’héritage colonial du milieu scolaire et ont travaillé à décoloniser leur pratique. Nous mettons ici en lumière les thèmes qui ont émergé au cours de notre recherche, en se basant sur des discussions tenues dans des cercles de partage. Les participants ont souligné que le sentiment de pouvoir transformer et changer leur pratique a augmenté avec le soutien d’une communauté critique et bienveillante. Attentifs à leur volonté d’apprendre, les enseignants ont été en mesure d’amorcer la décolonisation de l’éducation, un défi constant qui nécessite la valorisation du peuple autochtone, de ses langues et terres et le développement d’une compréhension interculturelle. Ce projet de recherche est un exemple de la manière dont les programmes de deuxième cycle peuvent commencer à répondre aux appels à l’action présentés par la Commission de vérité et réconciliation.

Author Biographies

Laura-Lee Kearns, Saint Francis Xavier University

LAURA-LEE KEARNS is an Associate Professor in foundations of education and curriculum at St. Francis Xavier University in Canada. She has taught nationally and internationally. Her research interests centre around social justice issues. Her recent publications focus on decolonizing education with an emphasis on Métis stories and identities, philosophy of education and preparing future educators to support marginalized youth. lkearns@stfx.ca

LAURA-LEE KEARNS est professeure agrégée en fondements de l’éducation et des programmes à la St. Francis Xavier University, située au Canada. Elle a enseigné au Canada et à l’international. Dans le cadre de ses recherches, elle s’intéresse aux problématiques en lien avec la justice sociale. Ses publications récentes portent sur la décolonisation de l’éducation et mettent un accent particulier sur les histoires et identités métisses, la philosophie de l’éducation et la préparation des futurs enseignants pour soutenir les jeunes marginaux. lkearns@stfx.ca

Joanne Tompkins, Saint Francis Xavier University

JOANNE TOMPKINS is a Professor in foundations and leadership at St. Francis Xavier University in Canada. She spend 15 years as a teacher, teacher educator, board level consultant, and principal in the Qikiqtani region of Nunavut working towards Inuit-based education. For the past 20 years she has worked in teacher education at StFX. Her research, teaching, and service are centered around social justice and decolonizing schooling and leadership. She has written in the areas of inclusion, social justice teaching, and Indigenous language immersion programs. jtompkin@stfx.ca

JOANNE TOMPKINS est professeure en fondements et en leadership à la St. Francis Xavier University, située au Canada. Elle a oeuvré pendant 15 ans comme enseignante, formatrice pour les enseignants, conseillère à la commission scolaire et directrice dans la région nunavutoise de Qikiqtani, collaborant à une éducation fondée sur les besoins des Inuits. Au cours des 20 dernières années, elle a formé des enseignants à la StFX. Ses projets de recherches, son enseignement et son engagement communautaire s’articulent autour de la justice sociale et la décolonisation de l’apprentissage et du leadership. Quant à ses publications, celles-ci portent sur l’inclusion, la justice sociale et les langues autochtones dans les programmes d’immersion. jtompkin@stfx.ca

Lisa Lunney Borden, Saint Francis Xavier University

LISA LUNNEY BORDEN is an Associate Professor of mathematics education at St. Francis Xavier University in Canada and holds the John Jerome Paul Chair for Equity in Mathematics Education. Having taught 7-12 mathematics in a Mi’kmaw community, she credits her students and the community for helping her to think differently about mathematics teaching and learning. She is committed to research that focuses on decolonizing mathematics education through culturally based practices and experiences that are rooted in Aboriginal languages and knowledge systems. lborden@stfx.ca

LISA LUNNEY BORDEN est professeur agrégée en enseignement des mathématiques à la St. Francis Xavier University, située au Canada. Elle préside également la Chaire sur l’équité en enseignement des mathématiques John Jerome Paul. Ayant enseigné les mathématiques aux jeunes de 7 à 12 ans au sein d’une communauté micmaque, elle reconnaît que la contribution de ses étudiants et de la communauté l’aide à concevoir différemment l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques. Dans le cadre de ses projets de recherche, elle s’intéresse particulièrement à la décolonisation des mathématiques par l’utilisation de pratiques et d’expériences basées sur la culture et ancrées dans les langues et systèmes de connaissances autochtones. lborden@stfx.ca

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Published

2019-02-04

How to Cite

Kearns, L.-L., Tompkins, J., & Lunney Borden, L. (2019). TRANSFORMING GRADUATE STUDIES THROUGH DECOLONIZATION: SHARING THE LEARNING JOURNEY OF A SPECIALIZED COHORT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9501

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