CALLED TO ACTION: DIALOGUE AROUND PRAXIS FOR RECONCILIATION

Authors

  • Jennifer MacDonald University of Calgary
  • Jennifer Markides University of Calgary

Keywords:

reconciliation, duoethnography, education, praxis, dialogue, journey, réconciliation, duo-ethnographie, éducation, pratique, parcours

Abstract

Education for reconciliation is centered on renewing Indigenous-settler relations. In this article, two graduate students share their experiences as they endeavour to take up a praxis for reconciliation. Positioned by their different cultural identities, they join in a duoethnographic conversation, to reflect on their learning and to share their successes, insights, and tensions as they navigate various complexities. Through their reflective process, they ask: What might collective enactment look like and what forms might it take in education? As they journey together, they discuss the need for spaces that promote vulnerability and openness, and the strength of land-based and grassroots learning opportunities. 

APPEL À L’ACTION: DIALOGUE SUR UNE DÉMARCHE DE RÉCONCILIATION 

L’éducation ayant pour but la réconciliation vise à renouveler les relations entre Autochtones et pionniers. Dans cet article, deux étudiantes à la maîtrise font part des expériences vécues au sein d’une démarche de réconciliation. Influencées par leur identité culturelle différente, elles participent à une discussion duo-ethnographique pour réfléchir à leurs apprentissages. Elles partagent leurs succès, observations et tensions au long de ce parcours parsemé d’embûches. Au cours de leur processus de réflexion, elles s’interrogent : « À quoi une démarche collective pourrait-elle ressembler et quelles formes pourrait-elle prendre dans le domaine de l’éducation? » En pleine démarche, les étudiantes abordent le besoin de lieux pour promouvoir la vulnérabilité et l’ouverture d’esprit, ainsi que le potentiel des opportunités d’apprentissage plus populaires et sur le terrain.

Author Biographies

Jennifer MacDonald, University of Calgary

JENNIFER MACDONALD is a doctoral student in Educational Research with the Werklund School of Education at the University of Calgary. Emerging from experiences as an outdoor environmental educator, her research focuses on felt-experience, interpretations of the other-than-human world, meaning-making, and ethical ecological relationships. jennifer.macdonald2@ucalgary.ca

JENNIFER MACDONALD est étudiante au doctorat en recherches éducationnelles à la Werklund School of Education de l’Université de Calgary. Inspirée par son expérience comme éducatrice environnementale en plein air, elle cible ses recherches sur les expériences vécues, l’interprétation du monde non-humain, la recherche de sens et les relations entre l’éthique et l’écologie. jennifer.macdonald2@ucalgary.ca

Jennifer Markides, University of Calgary

JENNIFER MARKIDES is a Métis doctoral student specializing in Educational Research with the Werklund School of Education at the University of Calgary. Her SSHRC-funded, arts-based research explores the experience of the 2013 High River Flood from the perspectives of high school students who graduated the year of the disaster. jmmarkid@ucalgary.ca

JENNIFER MARKIDES est une doctorante métisse se spécialisant en recherche éducationnelle à la Werklund School of Education de l’Université de Calgary. Son projet de recherche financé par le CRSH et basé sur les arts étudie le phénomène de l’inondation de la High River en 2013, en s’attardant aux points de vue d’étudiants du secondaire ayant gradué l’année de cette catastrophe naturelle. jmmarkid@ucalgary.ca

Downloads

Published

2019-02-04

How to Cite

MacDonald, J., & Markides, J. (2019). CALLED TO ACTION: DIALOGUE AROUND PRAXIS FOR RECONCILIATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9497

Issue

Section

Articles