TEACHING HISTORY FOR TRUTH AND RECONCILIATION: THE CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF NARRATIVITY, TEMPORALITY, AND IDENTITY

Authors

Keywords:

truth and reconciliation, history education, historical thinking, historical injustice, settler colonialism, vérité et réconciliation, enseignement de l’histoire, réflexion historique, injustice historique, colonialisme

Abstract

This paper argues that history educators and teachers are uniquely implicated in the Truth and Reconciliation Commission’s Calls to Action through their responsibility to teach Indigenous and Canadian history, including the injustices of settler colonialism. After examining the politics of Canada’s ongoing truth and reconciliation process, this paper articulates three conceptual challenges for history education in pursuit of reconciliation: narrativity, temporality, and identity. This paper concludes by suggesting possible pedagogical opportunities for each of these challenges, taking into consideration a historical thinking approach to teaching and learning now embedded in most provincial and territorial curricula. 

ENSEIGNER L’HISTOIRE POUR LA VÉRITÉ ET LA RÉCONCILIATION: DÉFIS ET OPPORTUNITÉS DE LA NARRATIVITÉ, LA TEMPORALITÉ ET L’IDENTITÉ 

Cet article soutient que les professeurs et enseignants en histoire jouent un rôle unique dans la mise en oeuvre des appels à l’action formulés dans le cadre de la Commission de vérité et réconciliation du Canada en enseignant l’histoire autochtone et canadienne ainsi que les injustices perpétrées par le colonialisme. Suite à l’analyse des politiques canadiennes en termes de processus de vérité et réconciliation, nous abordons dans cet article trois défis conceptuels de l’enseignement de l’histoire dans la recherche de la réconciliation : la narrativité, la temporalité et l’identité. Nous terminons l’article en présentant des pistes pédagogiques potentielles pour chacun de ces défis, prenant en considération une approche de pensée historique en lien avec l’enseignement et l’apprentissage maintenant intégrée dans la plupart des programmes provinciaux et territoriaux.

Author Biography

James Miles, University of Toronto

JAMES MILES is a PhD student at the Ontario Institute for Studies in Education at the University of Toronto. His research focuses on historical consciousness, affect theory, and the teaching and learning of difficult histories. He previously taught secondary school history and social studies in British Columbia. ja.miles@mail.utoronto.ca

JAMES MILES est doctorant à l’Institut d’études pédagogiques de l’Ontario de l’Université de Toronto. Ses recherches portent sur la conscience historique, la théorie de l’affect ainsi que sur l’enseignement et l’apprentissage des sujets historiques sensibles. Auparavant, il a enseigné l’histoire et les sciences sociales au secondaire en Colombie- Britannique. ja.miles@mail.utoronto.ca

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Published

2019-02-04

How to Cite

Miles, J. (2019). TEACHING HISTORY FOR TRUTH AND RECONCILIATION: THE CHALLENGES AND OPPORTUNITIES OF NARRATIVITY, TEMPORALITY, AND IDENTITY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9495

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Articles