RÉFLEXIONS AUTOUR DE L’ÉDUCATION SCOLAIRE AU BÉNIN : C’EST COMME SI L’ÉCHEC ET LA DÉPERDITION SCOLAIRE N’ONT PAS D’ISSUES

Authors

  • Kpoholo Senakpon Fabrice Fidèle Université du Québec à Chicoutimi

Keywords:

Beninese school, school failure, school wastage, French language, culture

Abstract

Ce texte présente une réflexion approfondie autour de l’échec et de la déperdition scolaire en milieu rural au Bénin. Il est le fruit d’une recherche menée autour de l’échec et de la déperdition scolaire en milieu rural. La recherche originale a été orientée par les perspectives théoriques et méthodologiques des études du quotidien. À cet effet, une immersion a été réalisée dans la localité ayant servi de champ de recherche. Des observations et des entretiens semi-structurés ont été réalisés. En élargissant la base théorique aux perspectives historico-culturelles, il ressort que l’école béninoise doit se réinventer et accorder son fonctionnement à celui de la vie socio-économique et culturelle locale pour que l‘échec scolaire et le flux de déperdition s’améliorent. 

REFLECTIONS ON EDUCATION IN BENIN: IT’S AS IF FAILURE AND LOSS OF SCHOOLING OPPORTUNITIES ARE AT AN IMPASSE 

This text provides an in-depth reflection on the failure and loss of schooling opportunities in rural Benin. It is the result of research on education failure and loss in rural settings. The latter was guided by daily life studies theory and methodology. To this end, an immersive study was carried out in the field of research with observations and semi-structured interviews. By extending the theoretical basis to historical-cultural perspectives, it emerges that the Beninese school must reinvent itself and adapt its functioning to the local socio-economic and cultural life in order to mitigate school failure and loss of opportunities.

Author Biography

Kpoholo Senakpon Fabrice Fidèle, Université du Québec à Chicoutimi

KPOHOLO SENAKPON FABRICE FIDÈLE est doctorant en éducation à la Faculté d’Éducation (FACED) de l’Université Fédérale de Juiz de Fora (UFJF) au Brésil. Il est également membre du groupe de recherche, Linguagem Interação e Conhecimento (Langage, Interaction et Connaissance) de la même institution. fabrice19882000@yahoo.fr 

KPOHOLO SENAKPON FABRICE FIDÈLE is a doctoral candidate in the Faculty of Education (FACED) of the Université Fédérale de Juiz de Fora (UFJF) in Brazil. He is also a member of the research group Linguagem Interação e Conhecimento (Language Interaction and Knowledge) of the same institution. fabrice19882000@yahoo.fr

Published

2018-07-01

How to Cite

Fidèle, K. S. F. (2018). RÉFLEXIONS AUTOUR DE L’ÉDUCATION SCOLAIRE AU BÉNIN : C’EST COMME SI L’ÉCHEC ET LA DÉPERDITION SCOLAIRE N’ONT PAS D’ISSUES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9477

Issue

Section

Notes from the Field