RECENSION DES ÉCRITS SUR LES PLANS D’INTERVENTION (PI) SCOLAIRES DANS UNE PERSPECTIVE HISTORIQUE ET ÉVOLUTIVE

Authors

  • Nathalie Myara Université de Montréal

Keywords:

special education, student with special needs, inclusive education, individualized education programs (IEP)

Abstract

Il y a plus de 200 000 élèves HDAA au Québec. Par conséquent, plus de 200 000 plans d’intervention (PI) ont été élaborés, mis en oeuvre et révisés au Québec. Or, l’élaboration, la mise en oeuvre et la révision d’un PI sont des pratiques encore loin d’être optimales et représentent différents coûts significatifs en éducation; des coûts pédagogiques, de développement, d’acquisition, d’utilisation, de collaboration et de formation. Cela étant dit, il appert essentiel d’examiner ce que les recherches antérieures disent pour informer et guider les pratiques et les futures recherches. Cet article présente une recension des écrits permettant de dresser un portrait du passé pour enfin proposer des pistes de recherches futures et guider les pratiques actuelles. 

A LITERATURE REVIEW OF INDIVIDUALIZED EDUCATION PROGRAMS (IEP) FROM A HISTORICAL AND EVOLVING PERSPECTIVE 

There are more than 200,000 students with special needs in Quebec. Therefore, more than 200,000 individualized education programs (IEPs) were developed, implemented, and reviewed in Quebec. However, developing, implementing, and reviewing IEPs are still far from being optimal practices and represent different significant costs in education: pedagogical cost, developmental cost, acquisition cost, usage cost, collaboration cost, and training cost. That being said, it is essential to examine what research has to say so it can inform and guide present practices and future research. This article presents a literature review in order to draw a historical portrait so we can suggest venues for future research and guide present practices.

Author Biography

Nathalie Myara, Université de Montréal

NATHALIE MYARA est professeure associée au Département de psychopédagogie et d’andragogie à la Faculté des sciences de l’Éducation de l’Université de Montréal. Chercheure régulière au groupe de recherche DÉFI Accessibilité, elle s’intéresse notamment à la conception et l’efficience des plans d’intervention ou de transition, à l’évaluation dynamique des élèves à besoins particuliers et à la médiation cognitive. nathalie.myara@umontreal.ca 

NATHALIE MYARA is an associate professor in the Department of Psychopedagogy and Andragogy at the Faculty of Education at the University of Montreal. As a regular researcher at the DÉFI Accessibility research group, she is particularly interested in the design and efficiency of IEP or transition plans in the dynamic assessment of students with special needs and cognitive mediation. nathalie.myara@umontreal.ca

Published

2019-03-07

How to Cite

Myara, N. (2019). RECENSION DES ÉCRITS SUR LES PLANS D’INTERVENTION (PI) SCOLAIRES DANS UNE PERSPECTIVE HISTORIQUE ET ÉVOLUTIVE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9414

Issue

Section

Articles