LA DIFFÉRENCIATION PÉDAGOGIQUE : REPRÉSENTATIONS ET PRATIQUES RAPPORTÉES D’ENSEIGNANTES DU PRIMAIRE
Keywords:
differentiated instruction, differentiated practices, elementary teaching, representations, intentionality of action, QuebecAbstract
La différenciation pédagogique compte parmi les mesures censées améliorer la réussite scolaire de tous les élèves. Toutefois, le construit théorique reste flou et les enseignants y recourent rarement de façon systématique. Dans ce contexte, cet article vise à apporter des éclaircissements théoriques, en opérant tout d’abord la distinction entre différenciation pédagogique et pratique de différenciation. Une conceptualisation de la différenciation pédagogique appuyée sur le construit d’intentionnalité d’action est proposée. Des caractéristiques des pratiques de différenciation sont décrites afin de contribuer à leur opérationnalisation. Les résultats présentés proviennent d’une recherche qui s’est déroulée auprès de 24 enseignants du primaire au Québec, qui a compris une étape d’exploration de leurs représentations relatives à la différenciation pédagogique et une deuxième étape d’observation des pratiques effectives.
DIFFERENTIATED INSTRUCTION: REPRESENTATIONS AND REPORTED PRACTICES OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS
Differentiated instruction is one of the measures intended to improve academic achievement for all students. However, its theoretical construct remains unclear and teachers rarely use it systematically. In this context, this article aims to provide theoretical clarification by first operating a distinction between differentiated instruction and the practice of differentiation. A conceptualization of differentiated instruction based on the construct of intentionality of action is then proposed. Features of practices of differentiation are also described in order to contribute to their operationalization. The results presented stem from a research conducted with 24 elementary teachers in Quebec, which included a first phase of exploration of their representations concerning differentiated instruction and a second phase of observation of actual practices.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca