CRITICAL ASSESSMENT OF VIDEO PRODUCTION IN TEACHER EDUCATION: CAN VIDEO PRODUCTION FOSTER COMMUNITY-ENGAGED SCHOLARSHIP?
Keywords:
video, teacher education, community, media literacy, production pedagogyAbstract
In the theoretical framework of production pedagogy, I reflect on a video production project conducted in a teacher education program and discuss the potential of video production to foster community-engaged scholarship among pre-service teachers. While the importance of engaging learners in creating media has been emphasized, studies show little evidence of its pedagogical usefulness. In particular, what learners actually learn through video production, and how it contributes to their learning, remains relatively unknown. In this article, I examine pre-service teachers’ reflections on their participation in the video project and argue that, to promote community-engaged scholarship, teacher educators should encourage pre-service teachers to interact with people in their communities in making videos.
ANALYSE CRITIQUE DE LA PRODUCTION DE VIDÉOS DANS UN CADRE DE FORMATION DES ENSEIGNANTS : LA PRODUCTION DE VIDÉOS PEUT-ELLE ENCOURAGER LA RECHERCHE COMMUNAUTAIRE?
M’arrimant au cadre théorique de la pédagogie de production, j’analyse un projet de production vidéo réalisé au sein d’un programme de formation des enseignants. Je traite également du potentiel de la production vidéo comme agent encourageant la recherche communautaire chez les futurs enseignants. Si l’importance d’impliquer les apprenants dans la création médiatique a été reconnue, les recherches présentent peu d’éléments prouvant sa pertinence pédagogique. Plus particulièrement, ce que les étudiants apprennent via la production vidéo et la manière dont ces apprentissages contribuent à leur formation sont relativement méconnus. Dans cet article, j’étudie les réflexions qu’ont formulées de futurs enseignants dans le cadre d’un projet de production vidéo et soutiens que pour promouvoir la recherche communautaire, les formateurs doivent encourager les futurs enseignants à interagir avec les membres de leur communauté lors de la réalisation de vidéos.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca