LISTENING TO THE STUDENT VOICE: UNDERSTANDING THE SCHOOL-RELATED FACTORS THAT LIMIT STUDENT SUCCESS

Authors

  • Lauren Katherine Segedin OISE, University of Toronto

Keywords:

secondary school curriculum, streaming’ teacher expectations’ student self-blame, meritocracy, at-risk students

Abstract

Literature on social inequalities in schooling reveals that the school curriculum, streaming, and teacher expectations are school-related factors that limit student success. This study asks: How do the school curriculum, streaming and teacher expectations limit students who have been designated ‘at risk’ from finding success in school? Quantitative and qualitative data showed that the curriculum does not meet all students’ needs, streaming diminishes learning, and low teacher expectations limit student success. Student self-blame and meritocracy are other factors found to limit student success.

ÉCOUTER LA VOIX DE L’ÉLÈVE : COMPRENDRE LES FACTEURS SCOLAIRES LIMITANT LE SUCCÈS DE L’ÉLÈVE

La littérature traitant des inégalités sociales à l’école révèle que les programmes scolaires, la répartition des élèves par niveaux et les attentes des enseignants constituent des facteurs scolaires limitant le succès des élèves. Cette étude pose donc comme question : de quelle manière les programmes, la répartition des élèves par niveaux et les attentes des enseignants empêchent-ils les élèves ayant été désignés comme « à risque » dans leur succès en milieu scolaire? Les données quantitatives et qualitatives montrent que les programmes ne rencontrent les besoins de tous les élèves, que la répartition des élèves par niveaux diminue les apprentissages et que des attentes basses de l’enseignant limitent le succès à l’école. Le sentiment de culpabilité de l’élève et la méritocratie sont d’autres facteurs relevés comme limitant le succès des élèves.

Author Biography

Lauren Katherine Segedin, OISE, University of Toronto

LAUREN SEGEDIN is a doctoral student at OISE, University of Toronto. She is in the Educational Administration Program in Theory and Policy Studies. Lauren has been an educator for the past 8 years in both Ontario and England.

Downloads

Published

2012-05-29

How to Cite

Segedin, L. K. (2012). LISTENING TO THE STUDENT VOICE: UNDERSTANDING THE SCHOOL-RELATED FACTORS THAT LIMIT STUDENT SUCCESS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 47(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8777

Issue

Section

Articles