GENDER EQUITY IN HIGHER EDUCATION IN SRI LANKA: A MISMATCH BETWEEN ACCESS AND OUTCOMES

Authors

  • Chandra Gunawardena The Open University of Sri Lanka

Abstract

ABSTRACT. Sri Lanka has attempted to ensure gender equity in higher education through a non-discriminatory educational policy. Half a century after the establishment of the first university in Sri Lanka, women students have secured a majority of enrolments except in engineering and related fields. But women's achievements in respect of access and participation have not guaranteed equity in outcomes. University-educated women still continue to be unemployed for longer periods, to be employed in lower positions and face difficulties in gaining entry to management positions. ÉGALITÉ ENTRE LES SEXES EN ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR AU SRI LANKA: DÉSÉQUILIBRE ENTRE L'ACCÈS ET LES RÉSULTATS RÉSUMÉ. Le Sri Lanka a tenté d'assurer l'égalité entre les sexes en enseignement supérieur en adoptant une politique non discriminatoire dans le domaine de l'éducation. Un demi-siècle après la création de la première université au Sri Lanka, les étudiantes sont maintenant en majorité sauf en génie et dans les domaines connexes. Mais les réalisations des femmes liées à l'accès et à la participation n'ont pas garanti l'équité dans les résultats. Les femmes ayant fréquenté l'université continuent d'être sans emploi pendant des périodes plus longues, d'occuper des postes de niveau inférieur et de faire face à des difficultés pour atteindre des postes de gestion.

Author Biography

Chandra Gunawardena, The Open University of Sri Lanka

CHANDRA GUNAWARDENA is the Senior ProfessorofEducation and Dean of the faculty of Education at the Open University of Sri Lanka. She holds Bachelors and Masters degrees from the University of Peradeniya and a Ph.D. from La Trobe University, Melbourne. Her areas of specialization are sociology of education and comparative education with particular reference to higher education and gender studies. CHANDRA GUNAWARDENA est professeure principale en enseignement et doyenne de la faculté d'éducation à l'Open University of Sri Lanka. Elle détient des diplômes de baccalauréat et de maîtrise de l'University of Peradeniya, et de doctorat de La Trobe University de Melbourne. Ses domaines de spécialisation sont la sociologie de l'enseignement et l'enseignement comparé avec un accent particulier sur l'étude de l'enseignement supérieur et de la parité sexuelle.

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Published

2003-09-01

How to Cite

Gunawardena, C. (2003). GENDER EQUITY IN HIGHER EDUCATION IN SRI LANKA: A MISMATCH BETWEEN ACCESS AND OUTCOMES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8705

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