CURRICULUM IMPLEMENTATION IN ONTARIO: ESPOUSED AND DE FACTO ASPIRATIONS FOR INQUIRY

Authors

  • Tom Puk Lakehead University
  • Jim Haines Lakehead University

Abstract

ABSTRACT. The implementation of provincially-mandated curriculum is a critical component of educational change and progress. How well this curriculum is implemented in classrooms depends upon a number of factors including the assistance provided by the province and the willingness of schools to utilize the mandated curriculum. In this study, provincial curriculum guidelines were analysed to determine the extent to which they featured inquiry as a teaching learning strategy. This analysis was compared with the results of a survey completed by student teachers which determined to what degree inquiry was being taught in schools across Ontario. The results of the study show that although inquiry has been mandated to be taught in Ontario schools over the past three decades in an unprecedented manner, it does not receive a corresponding emphasis in classrooms. The article proposes that the Ontario Ministry of Education and Training needs to provide more assistance to schools in order to ensure the mandated curriculum is also the implemented curriculum. RÉSUMÉ. L'implantation d'un programme dicté par la province est un élément critique du changement et des progrès de l'éducation. La façon dont ce programme est mis en oeuvre dans les salles de cours dépend d'un certain nombre de facteurs, notamment de l'aide fournie par la province et de la volonté des écoles d'utiliser le programme obligatoire. Dans cette étude, nous avons analysé les lignes directrices provinciales sur les programmes pour déterminer dans quelle mesure elles font de la recherche une stratégie d'enseignement - apprentissage. Cette analyse a été comparée aux résultats d'une enquête réalisée par des professeurs stagiaires qui a permis d'établir dans quelle mesure la recherche était enseignée dans les écoles de l'Ontario. L'étude a révélé que même si la recherche est un élément obligatoire à enseigner dans les écoles de l'Ontario depuis trois décennies, elle ne bénéficie pas d'une importance équivalente dans les salles de cours. L'article insinue que le ministère ontarien de l'éducation et de la Formation doit fournir une aide plus conséquente aux écoles pour assurer que le programme obligatoire est également le programme enseigné.

Author Biographies

Tom Puk, Lakehead University

TOM PUK is an associate professer in the Faculty of Education. Lakehead University, Ontario, Canada, who teaches in both the preservice and graduate programs. His areas of research include inquiry, extrarational learning processes, self-directed learning, and experiential education. TOM PUK est professeur agrégé à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Lakehead (Ontario), au Canada, et il enseigne dans le cadre des programmes de formation avant l'emploi et de 2e et 3e cycles. Parmi ses thèmes de recherche, mentionnons la recherche, les processus d'apprentissage extra-rationnels, l'apprentissage auto-dirigé et l'enseignement expérientiel.

Jim Haines, Lakehead University

JIM HAINES is a professor in the Faculty of Education, Lakehead University, Ontario, Canada, who teaches in both the preservice and graduate programs. His research interests include classroom management, preservice teacher education, and mathematics education. JIM HAINES est professeur à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Lakehead (Ontario), au Canada, et il enseigne dans les cadre des programmes de formation avant l'emploi et de 2e et 3e cycles. Ses sphères de recherche englobent la gestion d'une salle de cours, éducation dans le cadre des programmes de formation, et éducation en mathematiques.

Downloads

Published

1998-04-01

How to Cite

Puk, T., & Haines, J. (1998). CURRICULUM IMPLEMENTATION IN ONTARIO: ESPOUSED AND DE FACTO ASPIRATIONS FOR INQUIRY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 33(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8422

Issue

Section

Articles