GENDER RELATIONS AMONG TEACHERS: A STUDY OF ONTARIO TEACHERS IN THE 1930s

Authors

  • Cecilia Reynolds Brock University
  • Harry Smaller York University

Abstract

ABSTRACT. Gender relations have played an important role in the development of school systems in Canada. This paper describes and analyzes specific ways in which discriminatory relations were constructed, and subsequently restructured, for women and men teachers in Ontario during the depression years of the 1930s - in particular, in relation to salaries, job tenure, and pensions. Given the recent calls for "restructuring" of schooling and teaching, "lessons" from the 1930s may well prove informative in strategizing for (or against) contemporary change initiatives. RÉSUMÉ. Les relations entre les sexes ont joué un rôle important dans l'évolution des systèmes scolaires au Canada. Cet article décrit et analyse divers modes précis qui ont régi l'établissement puis la restructuration de rapports discriminatoires entre les enseignantes et les enseignants ontariens durant la grande crise des années 1930, particulièrement en ce qui a trait aux salaires, à la permanence et aux retraites. Au vu de la "restructuration" du système scolaire et de l'enseignement que certains appellent de leurs voeux, les leçons tirées de l'expérience des années 30 pourraient se révéler utiles à la formulation de stratégies favorables (ou hostiles) aux mesures actuellement proposées.

Author Biographies

Cecilia Reynolds, Brock University

CECILIA REYNOLDS taught for 17 years in elementary and secondary classrooms in Ontario before becoming an associate professor in the faculty of education at Brock University. CECILIA REYNOLDS a enseigné pendant 17 ans au niveau primaire et secondaire en Ontario: elle est actuellement professeur agrégé à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brock.

Harry Smaller, York University

HARRY SMALLER, presently an assistant professor in the faculty of education at York University, taught for 28 years with the Toronto Board of Education. HARRY SMALLER, qui est actuellement professeur adjoint à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université York, a enseigné pendant 28 ans à la Commission scolaire de Toronto.

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Published

1996-01-01

How to Cite

Reynolds, C., & Smaller, H. (1996). GENDER RELATIONS AMONG TEACHERS: A STUDY OF ONTARIO TEACHERS IN THE 1930s. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8276

Issue

Section

Articles