FACULTY AND CURRICULUM DEVELOPMENT: A McGILL PROJECT IN ECUADOR

Authors

  • Réal Boulianne McGill University
  • Cynthia Weston McGill University

Abstract

The authors spent some thirty weeks at the Universidad de Guayaquil, Ecuador, between 1983 and 1985. The project, sponsored by the CanadianInternational Development Agency, was aimed at improving university teaching and initiating curriculum reform. Over the three years, seven professional development courses were offered to professors in education, medicine, engineering, and architecture. The frameworks of two centres to improve university teaching were established. An extensive survey evaluating the curriculum of the Facultad de Filosofia, Letras, y Ciencias de la Educacion (Faculty of Education) was prepared. Based on these results, some specific recommendations for curriculum change were made and some initial steps were taken to get the process underway. RÉSUMÉ Les auteurs ont passé quelque 30 semaines à l'Universidad de Guayaquil en Équateur entre 1983 et 1985. Ce projet, financé par l'Agence Canadienne de Développement International, avait pour but de parfaire l'enseignement universitaire et d'amorcer une réforme des programmes d'etudes. Au cours de ces trois années, sept cours de perfectionnement professionnel ont été offerts aux professeurs de sciences de l'éducation, de médecine, de génie et d'architecture. On a conçu les bases de deux centres visant à parfaire l'enseignement universitaire. On a d'autre part préparé une enquête importante pour évaluer les programmes d'études de la Facultad de Filosofia, Letras y Ciencias de la Education. D'après ces résultats, plusieurs recommandations sur les changements à apporter aux programmes ont été formulées et des mesures preliminaires ont été prises pour mettre le programme en route.

Author Biographies

Réal Boulianne, McGill University

Réal Boulianne is an associate professor in the Department of Educational Psychology and Counselling, McGill University, and lectures in the Educational Technology programme. His research has been in professional development and curriculum design at the University of Guayaquil, Ecuador (1983-85). Currently Dr. Boulianne is engaged in a project involving education in prisons. Réal Boulianne est professeur agrégé au département de psychologie educationnelle et de counselling de l'université McGill; il enseigne dans le cadre du programme de technologies pédagogiques. Ses recherches ont porté sur le perfectionnement professionnel et la conception des programmes d'études à l'université de Guayaquil, Équateur (1983-1985). Actuellement, M. Boulianne travaille à un projet sur l'enseignement en milieu carcéral.

Cynthia Weston, McGill University

Cynthia Weston, Assistant Professor in the Department of Educational Psychology and Counselling, McGill University, teaches in the Educational Technology programme. In addition she is a consultant for McGill's Centre for University Teaching and Learning and is conducting research in the areas of instructional design and professional development. Cynthia Weston, professeur adjoint au département de psychologie éducationnelle et de counselling de l'université McGill, enseigne dans le cadre du programme de technologies pédagogiques. En outre, Cynthia Weston est consultante au centre d'enseignement supérieur de McGill et elle se livre à des recherches dans le domaine de la conception de l'enseignement et du perfectionnement professionnel.

Downloads

Published

1985-09-01

How to Cite

Boulianne, R., & Weston, C. (1985). FACULTY AND CURRICULUM DEVELOPMENT: A McGILL PROJECT IN ECUADOR. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7638

Issue

Section

Articles