DESIGN AND CURRICULUM DESIGN: AN ARCHITECTONIC VIEW

Authors

  • Graeme Chalmers University of British Columbia

Abstract

There are those who might jib at thinking of a curriculum as a work of art as well as a lot of work. Yet the same people might very well have always accepted the dictum that teaching is as much an art as a craft. Chalmers draws some striking analogies between the undertakings of architecture and the building of curricula, and deliberately exploits the existence of a variety of ideas and practices in the former highly sophisticated field of activity in order to suggest developments that could be fruitful in the practice of curriculum design - a field that surely ought to aspire to an equal sophistication and productivity. Is it strange that in an article on curriculum planning, words like "imagination", "flair", and "aesthetic" should keep cropping up? One would hope that they did, really. It ought to be surprising that they surprise us. RÉSUMÉ Il est des gens qui frémiraient à l'idée d'appeler un programme d'études une oeuvre d'art et pas des moindres. Et pourtant, ces mêmes gens ont sans doute toujours accepté le dicton selon lequel l'enseignement tient autant de l'art que du métier. Chalmers établit certaines analogies frappantes entre les travaux d'architecture et l'élaboration d'un programme d'études et il exploite délibérément l'existence de toute une variété d'idées et de pratiques dans le domaine hautement perfectionné de l'architecture pour suggérer des créations fructueuses dans la conception des programmes d'études, domaine qui devrait aspirer à un perfectionnement et à une productivité semblables. Faut-il s'étonner que dans un article sur la planification des programmes d'études, des mots comme "imagination", "flair" et "esthétique" reviennent constamment? Cela est en fait normal et il est suprenant que nous nous en étonnions.

Author Biography

Graeme Chalmers, University of British Columbia

Graeme Chalmers has been involved in implementation projects in art and theatre for the provincial curriculum in British Columbia. (The only architecture that he has done was the redesign of his own home.) He is Professor and Coordinator of art education at the University of British Columbia. Graeme Chalmers a pris part à la mise en place de projets artistiques et théâtraux dans le cadre des programmes d'études de la Colombie-Britannique. (La seule oeuvre architecturale qu'il ait réalisée a été la reconception de sa propre maison.) Il est professeur et coordonnateur de l'enseignement des arts à l'université de Colombie-Britannique.

Downloads

Published

1984-04-01

How to Cite

Chalmers, G. (1984). DESIGN AND CURRICULUM DESIGN: AN ARCHITECTONIC VIEW. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7560

Issue

Section

Articles