COMMISSIONS SCOLAIRES ET MINISTÈRE DE L'EDUCATION: DE BOSTON ET DE PARIS À QUÉBEC

Authors

  • André Girard Université de Montréal

Abstract

The author attempts to demonstrate that in Quebec education, a theory of the State had emerged. He uses historical, sociological and administrative data, dating back to the 18th century, in support of this theory, reflecting influences from both American and French traditions. He believes that this theory is effectively being proved by current facts and he concludes that any further action must take it into account. RÉSUMÉ L'auteur a démontré qu'en éducation, au Québec, une théorie de l'Etat s'est implantée. Des données historiques, sociologiques et administratives remontant au 18e siècle, dégagent cette théorie, qui s'inspire des traditions américaine et française. Dans la mesure où cette théorie est effectivement vérifiée dans les faits, toute action ne peut éviter d'en tenir compte.

Author Biography

André Girard, Université de Montréal

André Girard a participé à la mise en place de polyvalentes et de cégeps, en plus d'avoir enseigné tant dans l'ancien que dans le nouveau système aux niveaux secondaire et collégial. Il est actuellement professeur à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Montréal et directeur de la Revue des sciences de l'éducation. André Girard participated in the organizing of polyvalentes and Cegeps in Québec, as well has taught in the old and new systems at the secondary and collegial levels. Presently a professor at the Faculty of Education, University of Montreal, he is also Editor of the Revue des sciences de l'éducation.

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Published

1981-04-01

How to Cite

Girard, A. (1981). COMMISSIONS SCOLAIRES ET MINISTÈRE DE L’EDUCATION: DE BOSTON ET DE PARIS À QUÉBEC. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7402

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