TEACHER EFFECTIVENESS AND THE LIMITS OF PSYCHOLOGICAL EXPLANATION
Abstract
Mention teacher effectiveness to a layman nowadays and you will probably hear in reply a snort - of shall we say discontent? Here we are at the latter end of a century characterized by widespread, earnest, academic routine research in education, and the payoff from it all in applied schooling commands little respect, either in the public at large or among teachers themselves, or with other academics. Sanders reviews the recent history of direct research assaults on teacher effectiveness, rejects the general tendency to blame its failures on methodology, and calls into question the underlying assumptions of such research as to rationale and paradigm. The history itself seems to confirm that psychology's business is with what goes on in a student, what he does when he learns; what a teacher does when he teaches is a matter of what goes on in a social structure. The implication is that a different research approach is called for, and a different discipline. The paper asks a question for which other papers in this issue may have an answer. RÉSUMÉ Il suffit aujourd'hui de parler de l'efficacité de l'enseignement à un profane pour susciter rires et sarcasmes. Nous voici pourtant à la fin d'un siècle qui se distingue par l'étendue des recherches systématiques et consciencieuses que l'on a menées dans le domaine de l'éducation au niveau de l'université, et qu'obtient-on en retour face à l'instruction: une attitude qui frise l'irrévérence tant chez le grand public que chez les enseignants, sans parler même de quelques universitaires. Sanders examine le passé récent des recherches menées sur l'efficacité des professeurs tout en refusant d'imputer leur échec à la méthodologie suivie et il conteste les hypothèses sous-jacentes à ces recherches quant à leur raison d'être et à leur paradigme. L 'histoire même semble confirmer que la psychologie a pour mission de savoir ce qui se passe chez l'élève durant le processus d'apprentissage; ce qui se passe chez l'enseignant dans l'exercice de ses fonctions dépend de la structure sociale où il se trouve. Cela signifie qu'if faut adopter une méthodologie de recherche différente ainsi qu'une discipline différente. Cet exposé pose une question dont on trouvera peut-être la réponse dans d'autres articles du présent numéro.Downloads
Published
1981-01-01
How to Cite
Sanders, J. T. (1981). TEACHER EFFECTIVENESS AND THE LIMITS OF PSYCHOLOGICAL EXPLANATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7381
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca