A CONFRONTATION? THE ADOLESCENT AND HIS RELIGION

Authors

  • Thomas Francoeur McGill University

Abstract

The Cult is not a new arrival on the religious scene, but the more recent and renewed interest especially among the young has been termed "A red light on the instrument panel, revealing some deficiency in vital circuits." Not all cults signal disorder, but from their manifestations a certain numher may be judged to be a serious threat to the religious development of our youth. Why should young people be attracted? Speaking to "adults who are called upon to be their guides", Francoeur studies the normal patterns of religious development, and describes the part parents and other adults may play by respecting these patterns and so ensuring a healthy maturation process towards adult faith and its lived expression. RÉSUMÉ Le culte n'est pas un nouveau venu sur la scène religieuse mais le regain d'intérêt qu'il suscite depuis quelques temps, surtout parmi les jeunes, a été taxé de "voyant rouge qui s'allume pour indiquer une panne dans les circuits vitaux." Tous les cultes ne sont pas synonymes de désordre mais par leurs manifestations, un certain nombre d'entre eux semblent menacer sérieusement l'évolution religieuse de notre jeunesse. Pourquoi les cultes attirent-ils tant les jeunes? Après s'être entretenu avec des "adultes qui sont appelés à leur servir de guides," Francoeur étudie les voies normales du développement religieux et il décrit le rôle que peuvent jouer parents et autres adultes en respectant ces voies et en assurant ainsi le développement sain de leurs enfants vers une foi adulte et son expression vécue.

Author Biography

Thomas Francoeur, McGill University

Thomas Francoeur is a Professor of Catholic Studies in the Faculty of Education at McGill University. Besides conducting retreats and workshops on religious development throughout Canada and the United States, he conducts a private practice in clinical psychology, and is visiting Counseling Psychologist at St. Peter's Seminary in London, Ontario. Thomas Francoeur est professeur d'études catholiques a la faculté des sciences de l'éducation de l'université McGill. En plus d'organiser des retraites et des ateliers sur l'évolution de la réligion au Canada et aux Etats-Unis, il a un cabinet privé de psychologie clinique et il est psychologue-conseiller invité au séminaire St-Peter de London (Ontario).

Downloads

Published

1980-04-01

How to Cite

Francoeur, T. (1980). A CONFRONTATION? THE ADOLESCENT AND HIS RELIGION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 15(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7327

Issue

Section

Articles