A DISCURSIVE APPROACH TO RECOGNITION IN THE PRACTICUM

Authors

  • Kristine Balslev Université de Genève
  • Sabine Vanhulle Université de Genève
  • Edyta Tominska Université de Genève

Keywords:

recognition markers, professional knowledge, schematization, shared communicative space

Abstract

ABSTRACT. This article is part of a larger research project on professional development, and more specifically the emergence of “professional knowledge” among pre-service teachers. The intent here is to analyze recognition phenomena in supervisory discussions. We consider recognition of pre-service teachers’ discourse as a condition for the emergence of professional knowledge. What “recognition markers” do evaluators seize from this discourse to decode its content and meaning, to adjust and influence it? How do these markers contribute (or fail to contribute) to establishing “shared communicative spaces”? Our analyses show that the emergence of these shared communicative spaces involves tensions that reveal (or fail to reveal) forms of recognition. These forms of recognition affect the shaping of pre-service teachers’ professional knowledge, as well as components of pre-service teachers’ identity that also influence the elaboration of professional knowledge.

UNE APPROCHE DISCURSIVE DE LA RECONNAISSANCE DANS LES ENTRETIENS DE STAGE

RÉSUMÉ. Cette contribution s’insère dans une recherche plus large portant sur les processus de développement professionnel, plus spécifiquement l’émergence de savoirs professionnels, chez des enseignants en formation. Cet article est centré sur les phénomènes de reconnaissance à l’oeuvre dans les entretiens de stage. Nous considérons en effet la reconnaissance du discours de l’enseignant en formation comme une condition d’émergence des savoirs professionnels. Quels « repères de reconnaissance » les évaluateurs prennent-ils dans ce discours pour en décoder le contenu et le sens, pour s’y ajuster et l’influencer ? En quoi ces repères contribuent-ils ou non à l’établissement de « zones de compréhension mutuelle » ? D’après nos analyses, l’émergence de ces zones de compréhension est soumise à des tensions qui révèlent ou non des formes de reconnaissance. Celles-ci influencent la configuration des savoirs professionnels que l’étudiant élabore, et partant, les composantes identitaires qui entrent dans cette élaboration.span>

Author Biographies

Kristine Balslev, Université de Genève

KRISTINE BALSLEV (Ph.D. Education Science, Université de Genève, 2006), is an assistant professor (maitre-assistante) at the University of Geneva.  Member of the TALK/TALES research group, she specializes in: the building of teachers’ professional knowledge through interaction between trainees and trainers (especially with a focus on the micro-genetic analysis of interaction).

KRISTIN BALSLEV (Ph.D. Sciences de l’éducation, Université de Genève, 2006). Maître-assistante. Membre du groupe de recherche TALES. Specialisations: la construction du savoir chez les enseignants à partir de l’intéraction stagiaire-formateur (notamment au regard de l’analyse micro-génétique de l’intéraction).


Sabine Vanhulle, Université de Genève

SABINE  VANHULLE is a full professor at the University of Geneva (Faculté de psychologie et de sciences de l’éducation) in the area “Relations between Theory and Practice in Teacher Education.” Ms. Vanhulle carries out research projects on professional knowledge, particularly tools of knowledge construction and analysis of discourse (reflective texts, portfolios, oral interactions between trainees and trainers). She is director of the TALK research group (Theories, actions, languages, and knowledge) and a member of the IRPE-ROIP (Réseau-observatoire international de la recherche sur la professionnalisation).

SABINE  VANHULLE est professeure titulaire (Université de Genève, faculté de pyschologie et des sciences de l’éducation) dans le domaine des relations entre théorie et pratique en formation des enseignants. Ses travaux portent sur la question des savoirs professionnels : outils de construction du savoir, analyse du discours (écrits réflexifs, portfolios, interactions orales entre stagiaires et formateurs). Directrice du groupe de recherche TALES (Theories, actions, languages, knowledge) et membre du IRPE-ROIP (Réseau-observatoire international de la recherche sur la professionnalisation).


Edyta Tominska, Université de Genève

EDYTA TOMINSKA is a research assistant in the TALK/TALES research group. On the basis of her thesis (September, 2011) on the literacy of deaf children (microgenetic analysis), Ms. Tominska is developing research projects for the training of specialized teachers. She also participates in TALK/TALES research projects relating to professional knowledge and its construction through reflective writing and social interaction with trainers.

EDYTA TOMINSKA est assistante de recherche dans le groupe TALES. À partir de sa thèse (septembre 2011) sur l’alphabétisme des enfants sourds, Edyta Tominska developpe des projets de recherche portant sur la formation d’enseignants spécialisés. Elle est également membre du groupe TALES et participe aux projets de recherche en lien avec le savoir professionnel et sa construction à travers l’écriture réflexive et l’interaction sociale avec le formateur.


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Published

2011-06-15

How to Cite

Balslev, K., Vanhulle, S., & Tominska, E. (2011). A DISCURSIVE APPROACH TO RECOGNITION IN THE PRACTICUM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 46(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/6549

Issue

Section

Articles