QUAND CHERCHEUSES ET INTERVENANTES SCOLAIRES S’UNISSENT POUR RÉPONDRE AUX BESOINS DES JEUNES LECTEURS EN DIFFICULTÉ DE MILIEU DÉFAVORISÉ

Authors

  • Catherine Turcotte UQAM
  • Catherine Croisetière UQAM
  • Viviane Boucher UQAM
  • Émilie Cloutier UQAM

Keywords:

Enseignement de la lecture, difficultés d’apprentissage, Études collaborative, Élèves du primaire, collaboration entre intervenants, Reading teaching, learning difficulties, Collaborative studies, Primary school pupils, collaboration

Abstract

RÉSUMÉ. Cet article décrit les effets d'une étude collaborative qui visait à appuyer, auprès de quatre enseignantes du troisième cycle du primaire, la construction de pratiques d'enseignement de la lecture basées sur les besoins du milieu et les recherches scientifiques récentes. Les analyses de données provenant d'entrevues menées auprès des enseignantes et de tests de compréhension administrés aux élèves (N=88) suggèrent que la collaboration entre intervenants a des effets sur les pratiques et les expériences des enseignantes qui se traduisent par des apprentissages en lecture chez les élèves.


RESEARCHERS AND PRACTITIONERS WORKING TOGETHER TO ANSWER THE NEEDS OF AT-RISK YOUNG READERS

ABSTRACT. This article describes the effects of a collaborative study with four school teachers at the third cycle elementary level, aimed at supporting the development of teaching methods for reading based on community needs and recent scientific research. The data analyses from interviews conducted with the teachers and comprehension tests administered to pupils (N=88) suggest that collaboration among  educators affects teachers' methods and experiences, resulting in reading development among pupils.


Author Biographies

Catherine Turcotte, UQAM

Catherine turcotte is a permanent professor at the Université du Québec à Montréal. She is interested in understanding effective teaching practices for primary grade students experiencing reading difficulties.

Catherine Croisetière, UQAM

Catherine Croisetière is a Ph.d. student at the Université du Québec à Montréal. She is interested in evaluation and measurment of reading difficulties in six grade.

Viviane Boucher, UQAM

Viviane Boucher is a M.A student at the Université du Québec à Montréal. Her phenomenological study explores reading engagement among six grade students.

Émilie Cloutier, UQAM

Émilie Cloutier is a M.A. student at the Université du Québec à Montréal. She studies metacognitive strategies while reading among at-risk readers.

Downloads

Published

2011-04-26

How to Cite

Turcotte, C., Croisetière, C., Boucher, V., & Cloutier, Émilie. (2011). QUAND CHERCHEUSES ET INTERVENANTES SCOLAIRES S’UNISSENT POUR RÉPONDRE AUX BESOINS DES JEUNES LECTEURS EN DIFFICULTÉ DE MILIEU DÉFAVORISÉ. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 45(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/4883

Issue

Section

Articles