FOREVER DIVIDED? ASSESSING THE “NATIONAL᾿ QUESTION AND THE GOVERNANCE IN EDUCATION THROUGH A REEXAMINATION OF QUÉBEC’S 1789 REPORT ON EDUCATION / À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIA

Authors

  • Anthony Di Mascio University of Ottawa

Keywords:

Quebec education, dualism in Quebec education, State of education in Quebec, report, 1789,

Abstract

This paper explores the question of “national᾿ dualism in Québec education through a historical investigation of one of the earliest school reports in Québec history. The report, released in 1789, recommended the integration of Québec’s cultures in a free system of elementary and secondary education crowned with a bilingual university. Why have more than two centuries passed without any sign of cultural integration in education? What does this mean for the future of Québec schooling? Are Québec educational leaders grappling with the same questions that plagued the province in the eighteenth century? Are there any new answers? Or, has Québec forever resolved itself to a “nationally᾿ divided system of education. À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIAIS D’UNE RÉ-ÉVALUATION DU RAPPORT DE 1789 SUR L’ÉDUCATION AU QUÉBEC L’article explore la question de la dualité «nationale» au sujet de l’éducation au Québec grâce à une analyse historique d’un des plus anciens rapports sur l’état de l’éducation au Québec. Déposé en 1789, le rapport du Comité spécial d’éducation, recommanda l’intégration des cultures du Québec dans un système scolaire gratuit de niveaux élémentaire et secondaire avec une université bilingue qui chapeaute le tout. Pourquoi plus de deux siècles se sont écoulés sans aucune proposition d’intégration culturelle en éducation ? À partir de cet état de fait, que peut-on conclure sur l’avenir de la scolarisation au Québec ? Est-ce que le leadership en éducation au Québec affronte les même difficultés qui causaient beaucoup de tracas dans le Québec du dix huitième siècle ? Est-ce que de nouvelles approches sont proposées ? Le Québec a-t-il décidé de concevoir pour de bon son système scolaire comme étant divisé sur des bases nationales ?

Author Biography

Anthony Di Mascio, University of Ottawa

ANTHONY DI MASCIO is a doctoral candidate in the Department of History at the University of Ottawa. His research examines the origins of mass schooling in the late eighteenth and early-nineteenth centuries. ANTHONY DI MASCIO est candidat au doctorat au Département d’histoire de l’Université d’Ottawa. Sa recherche s’intéresse aux origines de la scolarisation de masse à la fin du 18e et au début du 19e siècles.

Downloads

Published

2008-01-08

How to Cite

Di Mascio, A. (2008). FOREVER DIVIDED? ASSESSING THE “NATIONAL᾿ QUESTION AND THE GOVERNANCE IN EDUCATION THROUGH A REEXAMINATION OF QUÉBEC’S 1789 REPORT ON EDUCATION / À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2402

Issue

Section

Discussion and Analysis