FOREVER DIVIDED? ASSESSING THE “NATIONAL᾿ QUESTION AND THE GOVERNANCE IN EDUCATION THROUGH A REEXAMINATION OF QUÉBEC’S 1789 REPORT ON EDUCATION / À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIA
Keywords:
Quebec education, dualism in Quebec education, State of education in Quebec, report, 1789,Abstract
This paper explores the question of “national᾿ dualism in Québec education through a historical investigation of one of the earliest school reports in Québec history. The report, released in 1789, recommended the integration of Québec’s cultures in a free system of elementary and secondary education crowned with a bilingual university. Why have more than two centuries passed without any sign of cultural integration in education? What does this mean for the future of Québec schooling? Are Québec educational leaders grappling with the same questions that plagued the province in the eighteenth century? Are there any new answers? Or, has Québec forever resolved itself to a “nationally᾿ divided system of education. À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIAIS D’UNE RÉ-ÉVALUATION DU RAPPORT DE 1789 SUR L’ÉDUCATION AU QUÉBEC L’article explore la question de la dualité «nationale» au sujet de l’éducation au Québec grâce à une analyse historique d’un des plus anciens rapports sur l’état de l’éducation au Québec. Déposé en 1789, le rapport du Comité spécial d’éducation, recommanda l’intégration des cultures du Québec dans un système scolaire gratuit de niveaux élémentaire et secondaire avec une université bilingue qui chapeaute le tout. Pourquoi plus de deux siècles se sont écoulés sans aucune proposition d’intégration culturelle en éducation ? À partir de cet état de fait, que peut-on conclure sur l’avenir de la scolarisation au Québec ? Est-ce que le leadership en éducation au Québec affronte les même difficultés qui causaient beaucoup de tracas dans le Québec du dix huitième siècle ? Est-ce que de nouvelles approches sont proposées ? Le Québec a-t-il décidé de concevoir pour de bon son système scolaire comme étant divisé sur des bases nationales ?Downloads
Published
2008-01-08
How to Cite
Di Mascio, A. (2008). FOREVER DIVIDED? ASSESSING THE “NATIONAL᾿ QUESTION AND THE GOVERNANCE IN EDUCATION THROUGH A REEXAMINATION OF QUÉBEC’S 1789 REPORT ON EDUCATION / À JAMAIS DIVISÉ ? UNE ANALYSE DE LA QUESTION NATIONALE ET DE LA GOUVERNANCE EN ÉDUCATION PAR LE BIA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2402
Issue
Section
Discussion and Analysis
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca