WHAT'S WRONG WITH THE "TEACH THE CONTROVERSY" SLOGAN? / EN QUOI LE SLOGAN « ENSEIGNER LA CONTROVERSE » POSE T'IL LE PROBLÈME ?

Authors

  • Eugenie C. Scott National Center for Science Education

Keywords:

teach the controversy, creationists, evolution, critical analysis of evolution

Abstract

Teachers are often exhorted by creationists to “teach the controversy.᾿ Although such encouragement sounds on the surface like a proposal for critical thinking instruction, the history of the creationist movement in North America belies this claim. Rather than teach students to analyze and evaluate actual scientific controversies, the intent of “teach the controversy᾿ exhortations is to have teachers instruct students that evolution is weak or unsubstantiated science that students should not take seriously. Such instruction in alleged “evidence against evolution,᾿ or “critical analysis of evolution᾿ would seriously mis-educate students, and should be resisted by teachers and administrators. EN QUOI LE SLOGAN « ENSEIGNER LA CONTROVERSE » POSE T'IL LE PROBLÈME ? Résumé. Les créationnistes encouragent souvent les professeurs à « enseigner la controverse ». Même si au premier abord de tels encouragements peuvent ressembler à la proposition d’une méthode de pensée critique, l’histoire du mouvement créationniste en Amérique du Nord dément cette affirmation. Plutôt que d’enseigner aux étudiants comment analyser et évaluer des controverses actuelles scientifiques, la finalité des exhortations à « enseigner la controverse » consiste à faire en sorte que les professeurs enseignent aux étudiants que l’évolution est une science faible ou non corroborée et que les étudiants ne devraient donc pas la prendre au sérieux. De telles directives quant à la présumée « preuve contre l’évolution » ou l’« analyse critique de l’évolution » contribueraient à sérieusement inculquer aux étudiants des connaissances erronées, et les professeurs et les administrateurs doivent résister à ces directives.

Author Biography

Eugenie C. Scott, National Center for Science Education

Eugenie C. Scott, a former university professor of physical anthropology, is the executive director of the National Center for Science Education, a non-profit organization that defends the teaching of evolution in the public schools. Her book Evolution vs.Creationism: An introduction (Berkeley: University of California Press, 2005) was named an Outstanding Academic Title for 2005 by Choice. Among the many honors she has received for her work is an honorary D.Sc. degree from McGill University. Eugenie C. Scott, anciennement professeure universitaire en anthropologie physique, est directrice générale du National Center for Science Education, un organisme sans but lucratif qui défend l’enseignement de l’évolution dans les écoles publiques. Son livre Evolution vs. Creationism: An introduction (Berkeley : University of California Press, 2005) a été désigné Outstanding Academic Title en 2005 par Choice. Un doctorat honorifique en sciences de l’Université McGill figure parmi les nombreux honneurs qu’elle a reçus.

Downloads

How to Cite

Scott, E. C. (2007). WHAT’S WRONG WITH THE "TEACH THE CONTROVERSY" SLOGAN? / EN QUOI LE SLOGAN « ENSEIGNER LA CONTROVERSE » POSE T’IL LE PROBLÈME ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2225

Issue

Section

Articles