APPORT D’UNE APPROCHE ETHNOGRAPHIQUE DANS L’ÉTUDE DE LA RÉUSSITE SCOLAIRE EN MILIEU SOCIOÉCONOMIQUE DÉFAVORISÉ : LE CAS D’ÉLÉVES HAITIENS PERFORMANTS AU SECONDAIRE

Authors

  • Jacques Botondo Commission scolaire Kativik Université de Sherbrooke
  • Hélène Hensler Université de Sherbrooke
  • Élisabeth Mazalon Université de Sherbrooke

Keywords:

actions, discourse, ethnography, ethnomethodology, daily life, academic success

Abstract

Cette Note du terrain relate les grandes lignes de la méthodologie d’une recherche sur la réussite scolaire de treize élèves menée pendant une année scolaire selon une approche ethnographique en Haïti. Elle tente également de mettre en évidence la pertinence de cette approche en lien avec les résultats obtenus. 

THE CONTRIBUTION OF AN ETHNOGRAPHIC APPROACH TO A STUDY ON ACADEMIC SUCCESS IN AN UNDERPRIVILEGED SOCIOECONOMIC CONTEXT: THE CASE OF SUCCESSFUL HAITIAN SECONDARY STUDENTS 

This Note from the field outlines the ethnographic methodology of a study on the academic success of thirteen students in Haiti conducted over one school year. The Note also aims to highlight the relevancy of this approach in line with the study results.

Author Biographies

Jacques Botondo, Commission scolaire Kativik Université de Sherbrooke

JACQUES BOTONDO est enseignant généraliste au secondaire, Commission scolaire Kativik, Nunavik (Québec, Canada), et ancien chargé de cours en éducation à l’Université de Sherbrooke. Il est diplômé en éducation (PhD, Université de Sherbrooke). Jacques.Botondo@Usherbrooke.ca

JACQUES BOTONDO is a secondary school teacher with the Kativik School Board in Nunavik (Quebec, Canada) and was previously a lecturer in Education at the Université de Sherbrooke. He holds a degree in Education (PhD, Université de Sherbrooke). Jacques.Botondo@Usherbrooke.ca


Hélène Hensler, Université de Sherbrooke

HÉLÈNE HENSLER est professeure émérite, Faculté d’éducation, Université de Sherbrooke (Québec, Canada) et professeure associée à l’ISTEAH (Haïti). Elle est diplômée en sciences de l’éducation (PhD, Université de Montréal). Helene.Hensler@Usherbrooke.ca

HÉLÈNE HENSLER is an emeritus professor in the Faculty of Education at the Université de Sherbrooke (Quebec, Canada) and an associate professor at the ISTEAH (Haiti). She holds a degree in Education (PhD, Université de Montréal). Helene.Hensler@Usherbrooke.ca

Élisabeth Mazalon, Université de Sherbrooke

ÉLISABETH MAZALON est professeure, Faculté d’éducation, Université de Sherbrooke (Québec, Canada). Elle est diplômée en éducation (PhD, Université du Québec À Montréal). Elisabeth.Mazalon@Usherbrooke.ca

ÉLISABETH MAZALON is a professor in the Faculty of Education at the Université de Sherbrooke (Quebec, Canada). She holds a degree in Education (PhD, Université du Québec À Montréal). Elisabeth.Mazalon@Usherbrooke.ca


Published

2018-10-15

How to Cite

Botondo, J., Hensler, H., & Mazalon, Élisabeth. (2018). APPORT D’UNE APPROCHE ETHNOGRAPHIQUE DANS L’ÉTUDE DE LA RÉUSSITE SCOLAIRE EN MILIEU SOCIOÉCONOMIQUE DÉFAVORISÉ : LE CAS D’ÉLÉVES HAITIENS PERFORMANTS AU SECONDAIRE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9551

Issue

Section

Notes from the Field