A COLLABORATIVE SHARING OF STORIES ON A JOURNEY TOWARD RECONCILIATION: “BELONGING TO THIS PLACE AND TIME”

Authors

  • Kauʻi Keliipio Simon Fraser University
  • Kimberly Perry Simon Fraser University
  • Colleen Elderton Simon Fraser University

Keywords:

Truth and Reconciliation, calls to action, teacher education, collaborative writing, settlers, Vérité et réconciliation, appels à l’action, formation des enseignants, écriture collaborative, colonisateurs

Abstract

This paper emerges from the particular field experiences of three “settler” colleagues working in a teacher education program, each of whom found that their personal and professional relationships with First Nations, Metís, and Inuit people had a positive and constructive bearing on how they responded to provincial mandates and the Truth and Reconciliation Commission’s Calls to Action. 

PARTAGE COLLABORATIF DE RECITS DANS LE CADRE D’UN CHEMINEMENT VERS LA RECONCILIATION : « APPARTENIR A CE TERRITOIRE ET CETTE EPOQUE » 

Cet article a vu le jour suite à l’expérience vécue au sein d’un stage par trois collègues « colonisateurs » oeuvrant dans un programme de formation des enseignants. Ceux-ci ont constaté que leur relation personnelle et professionnelle avec les Premières Nations, les Métis et les Inuits avaient eu une incidence positive et utile sur leur manière de répondre aux mandats provinciaux et aux appels à l’action formulés dans le cadre de la Commission de vérité et réconciliation.

Author Biographies

Kauʻi Keliipio, Simon Fraser University

KAU’I KELIIPIO is Kanaka Maoli, Indigenous Hawaiian. She is a doctoral candidate in the Faculty of Education at Simon Fraser University. She acknowledges her kuleana, responsibility, to Indigenous peoples on whose unceded traditional lands she has been able to live, work and study. Her profession in teacher education began in 1978 within the context of a First Nations community whose self-determination resulted in them taking control of the education of their people. Kau’i continues to be guided by Indigenous ways of knowing and being as she delves into her research. keliipio@sfu.ca

KAU’I KELIIPIO est originaire de la communauté autochtone hawaïenne Kanaka Maoli et étudiante au doctorat à la faculté en éducation de la Simon Fraser University. Elle reconnaît sa kuleana (responsabilité) envers les peuples autochtones et leurs terres traditionnelles non cédées grâce auxquelles elle est en mesure de vivre, travailler et étudier. Elle a commencé à enseigner en 1978, au moment où la volonté d’auto-détermination des communautés autochtones a mené à la prise de contrôle de leur système éducatif. Dans ses recherches, Kau’i est guidée par les principes autochtones d’être et du savoir. keliipio@sfu.ca

Kimberly Perry, Simon Fraser University

KIM PERRY is an educator in Surrey, BC. Her practice has developed over the last 30 years through the diversity of her experiences. After completing her BEd at the University of New Brunswick (1988), Kim’s early career began in a small rural community in New Brunswick. Her interest in continued growth and learning propelled her to the edge of the Arctic Ocean in the Northwest Territories where she taught for 2 years in a hamlet in the western Arctic. Her experiences and learning in an Inuvialuit community inspired her move to British Columbia where she completed her MEd at the University of British Columbia (1996). Her home is now in BC and over the last 24 years she has taught in various elementary schools in Vancouver, was a Faculty Associate at Simon Fraser University, and is presently teaching in an elementary school in Surrey, BC. perry_k@surreyschools.ca

KIM PERRY est enseignante à Surrey, en Colombie-Britannique. Elle a développé sa pratique enseignante au cours des trente dernières années grâce à des expériences variées. Après avoir obtenu son baccalauréat en éducation à l’Université du Nouveau- Brunswick en 1988, Kim a débuté sa carrière au sein d’une petite communauté rurale néo-brunswickoise. Son désir continu d’apprentissage et de développement l’a mené au bord de l’océan Arctique dans un petit village des Territoires du Nord-Ouest où elle a enseigné pendant deux ans. Cette expérience et les apprentissages réalisés dans la communauté Inuvialuit l’ont incité à déménager en Colombie-Britannique. Elle y a complété sa maîtrise en éducation à l’University of British Columbia en 1996. Elle réside désormais en Colombie-Britannique. Au cours des 24 dernières années, elle a enseigné dans plusieurs écoles primaires de Vancouver et a été professeure agrégée à la Simon Fraser University. Elle enseigne actuellement dans une école primaire de Surrey, en Colombie-Britannique. perry_k@surreyschools.ca

Colleen Elderton, Simon Fraser University

COLLEEN ELDERTON has more than 35 years of experience in the field of education. She has worked in various capacities as a teacher and teacher educator in the North Vancouver School District, including: elementary school Principal and Vice Principal, teacher librarian (K-7), and a teacher at both the late primary and intermediate level. She has worked on collaborative teams for the development of curriculum documents at the district level (Arts focused) and provincial level (Environmental Learning). She has been a Faculty Associate with Simon Fraser University’s teacher education program since 2013. She holds a Master of Education degree in Curriculum Instruction, a Professional Diploma, and a Bachelor of Education. celderto@sfu.ca

COLLEEN ELDERTON possède plus de 35 ans d’expérience dans le domaine de l’éducation. Elle a occupé diverses fonctions comme enseignante et formatrice en enseignement dans le district scolaire de North Vancouver. En effet, elle a été directrice et directrice adjointe d’écoles primaires, enseignante-bibliothécaire (préscolaire à secondaire 1) et enseignante au 3e cycle du primaire ainsi qu’au niveau intermédiaire. Elle a également travaillé au sein d’équipes collaboratives au développement de programmes-cadres autant au niveau du district (Arts focused) qu’au niveau provincial (Environmental Learning). Mme Elderton est professeure agrégée dans le programme de formation des enseignants de la Simon Fraser University depuis 2013. Elle détient une maîtrise en éducation avec spécialisation en enseignement des programmes, un diplôme professionnel et un baccalauréat en éducation. celderto@sfu.ca

Downloads

Published

2019-02-04

How to Cite

Keliipio, K., Perry, K., & Elderton, C. (2019). A COLLABORATIVE SHARING OF STORIES ON A JOURNEY TOWARD RECONCILIATION: “BELONGING TO THIS PLACE AND TIME”. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9494

Issue

Section

Notes from the Field