A SURVEY OF ETHICS CURRICULUM IN CANADIAN INITIAL TEACHER EDUCATION

Bruce Maxwell, Audrée-Anne Tremblay-Laprise, Marianne Filion

Abstract


This paper reports the results of a survey on ethics education in initial teacher education in Canada. Using an online survey and an academic calendar analysis, data was collected on ethics course requirements, perceptions about ethics content, institutional factors mediating the implementation of ethics courses, and teaching and learning objectives. Unexpectedly, the results showed that a required ethics course is as common in teacher education in Canada as it is in medical education and that an ethics curriculum is regarded highly by Canadian teacher educators as an aspect of teacher education. The paper concludes by suggesting directions for future research and underlining the need for network building in the area of ethics education for teachers in Canada.

ENQUÊTE SUR L’ÉDUCATION À L’ÉTHIQUE PROFESSIONNELLE DANS LA FORMATION INITIALE EN ENSEIGNEMENT AU CANADA 

Cet article présente les résultats d’une étude par sondage sur l’éducation à l’éthique professionnelle dans la formation initiale des enseignants au Canada. À l’aide d’un questionnaire en ligne et d’une analyse des offres de cours, des données ont été recueillies sur les exigences des cours d’éthique professionnelle, les perceptions sur le contenu des cours, les facteurs institutionnels conciliant la mise en place des cours d’éthique et les objectifs de lecture et d’apprentissage. Contre toute attente, les résultats ont démontré que les cours d’éthique professionnelle sont aussi communs dans les programmes de formation initiale en enseignement que dans les programmes de médecine, mais également que l’éthique professionnelle est considérée par les formateurs canadiens comme un aspect essentiel de la formation à l’enseignement. L’article conclue en suggérant des directives pour les recherches futures et en soulignant la nécessité de créer un réseau dans le domaine de l’éthique professionnelle dans les programmes de formations initiale en enseignement au Canada.


Keywords


pre-service teacher education; teacher education curriculum; online survey; professional education; values education; ethical values

Full Text:

PDF HTML