THE COMPLEXITIES OF NEUTRALITY IN TEACHING RELIGIOUS EDUCATION: THE ETHICS AND RELIGIOUS CULTURE PROGRAM AS CASE STUDY

Arzina Zaver

Abstract


In 2008, the Québec Ministry of Education developed the Ethics and Religious Culture (ERC) Program. Though this was a well-intentioned initiative, the Ministry’s outline of the role of the ERC teacher has proven to be extremely problematic in practice.  I explore how the idea that ERC teachers remain neutral pedagogues in the classroom is not only impossible, but also, marginalizes and restricts the autonomy of the ERC teacher. I trace the policy of neutrality back to the Quiet Revolution, ultimately showing that neutral pedagogy contradicts the ethics of religious sensitivity and religious literacy that Québec is seemingly promoting. I conclude with recommendations to improve the teacher training programs for educators as well as offering a practical approach to the teaching of religion in the classroom. 

LE DÉFI COMPLEXE DE LA NEUTRALITÉ DANS L’ENSEIGNEMENT DE L’ÉDUCATION RELIGIEUSE : LE CAS DU PROGRAMME D’ÉTHIQUE ET DE CULTURE RELIGIEUSE 

En 2008, le Ministère de l’Éducation du Québec a introduit le programme d’éthique et de culture religieuse (ECR). L’ECR constitue une évolution positive pour la promotion et l’encouragement de compétences indispensables en instruction religieuse. Cependant, tout ce qu’implique et découle de l’adoption d’une attitude professionnelle «neutre» s’avère ardu à appliquer en classe. La neutralité est perçue comme portant atteinte à l’autonomie et l’authenticité des enseignants. Cet article dépeint le concept de neutralité au Québec, allant à la source des politiques gouvernementales et démontrant que la pédagogie neutre est en contradiction avec l’éthique de sensibilités et d’éducation religieuses que Québec vise à promouvoir. Celui-ci se termine en proposant une approche plus équilibrée de l’enseignement de la religion en classe.


Keywords


Ethics and Religious Culture Program; neutrality; religious education; teacher education; Québec

Full Text:

PDF HTML