BECOMING TEACHERS' LITTLE EPICS: WHAT DIGITAL STORYTELLING MIGHT REVEAL

Linda Radford, Avril Aitken

Abstract


This paper discusses pre-service teachers’ use of multi-modal tools to produce three-minute films in light of critical moments in their teaching practice. Two cases are considered; each centers on a film, a “little epic” that was produced by a future teacher who attempts to work within an anti-racist framework for social justice. Findings point to how multimodal tools are effective for engaging meaningfully with unresolved conflicts. However, in the face of trauma experienced, the future teachers’ efforts to work within a social justice framework may be pushed to the margins. This pedagogy / research sheds light on the workings of the inner landscape of becoming teachers, and highlights the dynamic of education as a psychic crisis compounded by the demands of the social.

PETITES AVENTURES D’ENSEIGNANTS EN DEVENIR: CE QUE LES RÉCITS NUMÉRIQUES PEUVENT RÉVÉLER

Cet article s’intéresse à l’utilisation, par des enseignants en formation, d’une combinaison d’outils pour produire des films d’une durée de trois minutes, films mettant en lumière des moments charnières dans leur pratique enseignante. Deux cas sont examinés et chacun portent sur un film, un court récit réalisé par un futur enseignant tentant de travailler dans un contexte antiraciste et de justice sociale. Les résultats indiquent que des outils de type multimodal sont efficaces pour s’engager de manière signifiante dans une situation de conflits non résolus. Cependant, considérant les traumatismes vécus, les efforts des futurs enseignants pour œuvrer au sein d’un cadre de justice sociale ont peut-être atteints leurs limites. Cette pédagogie / recherche apporte un éclairage sur les mécanismes en action dans les pensées de l’enseignant en devenir et souligne le rôle de la dynamique éducationnelle comme crise psychique aggravée par les demandes sociales.


Keywords


digital stories; pre-service teachers; multi-modal productions; anti-racist pedagogy; critical moments; unconscious processes; identity

Full Text:

PDF HTML