Elizabeth Ann Munroe
StFX University, Faculty of Education
Canada
ELIZABETH MUNROE is Assistant Professor in the Faculty of Education at St Francis Xavier University in Antigonish, Nova Scotia. Her research interests focus on professional learning at both the pre-service and in-service levels.
ELIZABETH MUNROE est professeur adjointe à la faculté des sciences de l’éducation de l’Université Saint-François-Xavier, située à Antigonish, en Nouvelle-Écosse. Ses intérêts de recherche portent sur la formation professionnelle, auprès des futurs enseignants et des enseignants en fonction.
Lisa Lunney-Borden
StFX University, Faculty of Education
Canada
LISA LUNNEY BORDEN is an associate professor of mathematics education at St. Francis Xavier University. Her research explores culturally relevant practices in mathematics. Having taught mathematics at We’koqma’q Mi’kmaw School for ten years, she believes that learning about language, culture and ways of knowing from community members helped her to think differently about teaching mathematics.
LISA LUNNEY BORDEN est professeur agrégé en enseignement des mathématiques à l’Université Saint-François-Xavier. Ses recherches portent sur les pratiques culturelles en lien avec les mathématiques. Elle a enseigné les mathématiques à l’école We’koqma’q Mi’kmaw pendant dix ans et est convaincue que ses connaissances de la langue, de la culture et des modes d’apprentissage, acquises auprès des membres de la communauté, l’amènent à concevoir différemment l’enseignement des mathématiques.
Anne Murray-Orr
StFX University, Faculty of Education
Canada
ANNE MURRAY ORR is an associate professor in the Faculty of Education at St. Francis Xavier University. Her current research is in the areas of early literacy, content area literacy, Indigenous language immersion programs, and pre- and in-service teacher education.
ANNE MURRAY ORR est professeur agrégé à la faculté des sciences de l’éducation de l’Université Saint-François-Xavier. Elle effectue présentement des recherches dans les domaines de l’alphabétisation précoce, l’alphabétisation propre à une matière, des programmes d’immersion en langue autochtone et de la formation initiale et continue des enseignants.
Denise Toney
School Success Coordinator Mi’kmaw Kina’matnewey
Canada
DENISE TONEY is a Mi’kmaq educator who currently works as School Success Plan Coordinator for Mi’kmaw Kina’matnewey schools and as a Lecturer of Indigenous Studies at Cape Breton University. Her research interests include post-colonial theory, Indigenous second language acquisition, First Nations school improvement, Native teacher education, and language revitalization.
DENISE TONEY est éducatrice Mi’kmaq. Elle travaille également comme coordonnatrice du plan de réussite scolaire des écoles Mi’kmaw Kina’matnewey et comme chargée de cours en études autochtones à l’Université du Cap Breton. Ses recherches ciblent la théorie postcoloniale, l’apprentissage d’une langue seconde chez les autochtones, l’amélioration des écoles des Premières Nations, la formation des enseignants des Premières Nations et la revitalisation des langues.
Jane Meader
Mikmaw educator
Canada
JANE MEADER was raised in Membertou Reserve in Unama’ki (Cape Breton), Nova Scotia. Mi’kmaw is her first language, and she follows the traditional teachings and values that she has learned throughout her life from Elders. Currently, Jane teaches courses for St. Francis Xavier University and Cape Breton University, while also continuing to be a key educator in her home community of Membertou.
JANE MEADER a grandi sur la réserve Membertou dans la région d’Unama’ki (Cap Breton), en Nouvelle-Écosse. Le Mi’kmaw est sa langue maternelle et elle est fidèle aux enseignements et valeurs traditionnels qui lui ont été transmis par les Aînés au cours de sa vie. Actuellement, Jane enseigne à l’Université Saint-François-Xavier ainsi qu’à l’Université du Cap Breton, tout en jouant un rôle-clé comme éducatrice au sein de sa communauté, Membertou.
The PDF file you selected should load here if your Web browser has a PDF reader plug-in installed (for example, a recent version of Adobe Acrobat Reader).
If you would like more information about how to print, save, and work with PDFs, Highwire Press provides a helpful Frequently Asked Questions about PDFs.
Alternatively, you can download the PDF file directly to your computer, from where it can be opened using a PDF reader. To download the PDF, click the Download link above.