L’ÉDUCATION TRADITIONNELLE ET LA VIE COMMUNAUTAIRE EN AFRIQUE : REPÈRES ET LEÇONS D’EXPÉRIENCES POUR L’ÉDUCATION AU VIVRE-ENSEMBLE AUJOURD’HUI
Keywords:
Communautarism, Education, Living-together, Individualism, Sociocultural change, SolidarityAbstract
L’objectif de cet article est d’identifier dans le mode de vie et d’éducation traditionnels en Afrique des pistes d’actions pour contribuer aux efforts d’organisation des systèmes scolaires afin de promouvoir l’éducation au vivre-ensemble aujourd’hui. La méthode employée est une approche comparative des contextes socio-éducatifs d’hier et de mutation d’aujourd’hui en se basant sur une analyse critique de la littérature y afférente. En conclusion, si l’on conçoit que l’éducation au vivre-ensemble peut être assumée par les systèmes éducatifs, ceux-ci doivent être conçus de manière holistique et être ouverts à une intervention des parents avec leurs outils davantage ancrés dans l’habitus communautaire. Autrement dit, un partage des responsabilités et une reconnaissance officielle du rôle des parents dans ce processus sont importants.
TRADITIONAL EDUCATION AND COMMUNITY LIFE IN AFRICA: REFERENCE POINTS AND LESSONS FOR PRESENT-DAY LIVING-TOGETHER EDUCATION
The objective of this article is to identify, in traditional African education and way of life, courses of actions that will promote living-together education. The method employed is a critical comparative analysis of past and present-day socio-educational contexts, based on relevant literature. In conclusion, if one conceives living-together education as part of the formal education system, the latter must be conceived in a holistic manner and must integrate parental interventions utilizing pedagogical tools anchored in and reflective of community habitus. In other words, shared responsabilities and an official recognition of the role of parents are important.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca