L’APPRENTISSAGE PAR CONCEPTS EN PREMIÈRE SECONDAIRE DANS UN CADRE D’ARRIMAGE DE L’HISTOIRE ET DE L’ÉDUCATION À LA CITOYENNETÉ

Félix Bouvier, Sandra Chiasson Desjardins

Abstract


Cet article s’intéresse aux perceptions que les élèves québécois de la première année du secondaire ont de leur cours histoire et éducation à la citoyenneté, de ses finalités quant à la formation des habiletés citoyennes, ainsi que de ses concepts. L’analyse qualitative des entrevues menées avec quarante élèves démontre que ces derniers font bien peu l’arrimage entre l’histoire et l’éducation à la citoyenneté et que l’apprentissage des concepts est influencé par le contexte dans lequel il a été étudié.

CONCEPT-BASED LEARNING OF HISTORY AND CITIZENSHIP EDUCATION IN THE FIRST YEAR OF SECONDARY SCHOOL

This article examines the perceptions of first year secondary school students towards their History and Citizenship Education course in general, as well as its specific objective to teach citizenship skills and its concepts. A qualitative analysis of interviews conducted with forty students shows that students generally fail to make connections between history and citizenship education. This article also finds that citizenship concepts are learned according to the context in which they are studied.


Keywords


concepts; concept-based learning; citizenship skills; history education; citizenship education