HISTORY AND PERSPECTIVES OF ADULT EDUCATION AND PROFESSIONAL TEACHER EDUCATION: BETWEEN COMPLICITY, DISTANCE, AND RECOGNITION

Philippe Maubant, Lucie Roger, Michel Lejeune, Brigitte Caselles-Desjardins, Nicole Gravel

Abstract


ABSTRACT. This text is divided into three broad sections. The first section will elaborate the figure of professionalization, which today appears to be the target of professional training policies. It also seems to be considered a means and thus a guarantee of the professional aim of proposed training. On what ideological and pedagogical presuppositions is this professionalization based? The second figure embodying professional training contexts is that of knowledge. What knowledge is present in the professional training of teachers? Is it involved in professionalization processes? If so, in what ways? To what extent does the tone given to professionalization – whether in connection with the objective of instruction, socialization, or qualification – determine a specific sense for Knowledge and for the knowledge defined and articulated in professional teacher training? The third symbolic figure of professional training is that of the school-life relationship. Where does professional training begin and end? What are its territories? Can it exceed the usual territories and hence the expertise expected of a professional? By examining these three forms, we hope to offer the reader a new approach to professional teacher training inspired by a reminder of the aims and values of adult education.

HISTOIRE ET PERSPECTIVES DE LA FORMATION DES ADULTES ET DE LA FORMATION À L’ENSEIGNEMENT : ENTRE COMPLICITÉ, DISTANCE ET RECONNAISSANCE

RÉSUMÉ. Ce texte s’organise en trois grandes parties. Dans la première partie, nous dessinerons la figure de la professionnalisation. Celle-ci semble aujourd’hui la visée des politiques de formation professionnelle. Elle est de toute évidence aussi considérée comme un moyen et donc comme une garantie de la finalité professionnelle de la formation proposée. Sur quels présupposés, tant idéologiques que pédagogiques, cette professionnalisation repose-t-elle? La seconde figure incarnant les contextes de formation professionnelle est celle des savoirs. Quels sont les savoirs présents dans la formation professionnelle des enseignants? Participent-ils, et de quelles manières, aux processus de professionnalisation? Dans quelles mesures la couleur donnée à la professionnalisation, qu’on la mâtine de l’objectif d’instruction, de l’objectif de socialisation ou de l’objectif de qualification, détermine un sens spécifique au Savoir et aux savoirs définis et énoncés dans la formation professionnelle des enseignants? Troisième figure emblématique de la formation professionnelle, celle du rapport entre l’école et la vie. Où commence et où se termine la formation professionnelle? Quels sont ces territoires? Peut-elle aller au-delà des territoires habituels et donc de l’expertise attendue du professionnel? En traitant tour à tour de ces trois figures, nous devrions proposer au lecteur une nouvelle approche de la formation professionnelle des enseignants en lui insufflant un nouveau souffle par un rappel des finalités et des valeurs de la formation des adultes.


Keywords


Activity; Adults; Learning; Practices; activité; adultes; apprentissage; pratiques

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