CHANGING THE LANDSCAPE? WOMEN IN ACADEMIC LEADERSHIP IN AUSTRALIA

Authors

  • Colleen Chesterman Australian Technology Network Women's Executive Development Program
  • Anne Ross-Smith University of Technology, Sydney
  • Margaret Peters University of South Australia

Abstract

ABSTRACT. This paper analyses interviews with 41 men and women in senior academic leadership roles in five Australian universities. It explores whether management cultures change when women hold power. It contrasts interviewees' conceptions of the role gender has played in career success with notions which posit a gender-neutral organization. It probes the impact of the differentially constructed careers of men and women for appointment to senior positions. It identifies factors that sustain women, specifically collegiality, support from senior colleague and a critical mass of other women in power. Finally, in considering the unwillingness of some women to apply for further promotions, it suggests women are still positioned as outsiders to university management, although there is evidence that this is changing. CHANGEMENT DE PAYSAGE? PLACE DES FEMMES AUSTRALIENNES DANS LE LEADERSHIP UNIVERSITAIRE RÉSUMÉ. Cette étude porte sur l'analyse d'entrevues menées auprès de 41 hommes et femmes occupant des postes universitaires supérieurs dans cinq universités australiennes. Elle cherche à savoir si les cultures de gestion changent lorsque les femmes occupent des postes de pouvoir. Elle oppose aussi les conceptions des personnes interviewées sur le rôle joué par les femmes et les hommes dans la réussite professionnelle, et sur les notions d'organisation sans distinction de genre. Elle explore les conséquences de différents cheminements de carrière des hommes et des femmes nommés à des postes de direction. Elle détermine les facteurs qui servent d'appui aux femmes, précisément la collégialité, le soutien de la part de collègues chevronnées et la présence d'une masse critique de femmes occupant des postes de décision. En dernier lieu, si l'on tient compte de la réticence de certaines femmes à poser leur candidature à des postes supérieurs, les données semblent indiquer que les femmes sont toujours étrangères à la gestion universitaire, quoiqu'il soit évident que cette situation est en train de changer.

Author Biographies

Colleen Chesterman, Australian Technology Network Women's Executive Development Program

COLLEEN CHESTERMAN has been National Director since 1997 of ATN WEXDEV (Australian Technology Network Women's Executive Development Pragram). In this role, she has published extensively on women's leadership in higher education and has developed and run a number of training programs on leadership, personal professional development, change management and strategic planning. In 2000, she wrote Mentoring for Women in Higher Education for the Association of Commonwealth Universities and has trained women in mentoring in Australia, Pakistan and South Africa. COLLEEN CHESTERMAN est directrice nationale depuis 1997 de l'ATN WEXDEV (Australian Technology Network Women's Executive Development Program). À ce titre, elle est l'auteure de nombreuses publications sur le leadership des femmes en enseignement supérieur et elle a élaboré et dirigé bon nombre de programmes de formation sur le leadership, le perfectionnement personnel et professionnel. la gestion du changement et la planification stratégique. En 2000, elle a rédigé Mentoring far Wamen in Higher Education pour l'Association des universités du Commonwealth et a formé des femmes en mentorat en Australie, au Pakistan et en Afrique du Sud.

Anne Ross-Smith, University of Technology, Sydney

ANNE ROSS-SMITH is Head, School of Management in the Faculty of Business, University of Technology, Sydney. She teaches in the areas of organization studies, organizational behaviour, organizational design and analysis, organizational change and organizational communication. Her research interests include women and management, organizational change, organizational communication, and research methodology. Ross-Smith's doctorate additionally examined the experience of senior women. ANNE ROSS-SMITH est directrice de la School of Management de la Faculty of Business, University of Technology, de Sydney. Elle enseigne dans les domaines des études organisationnelles, du comportement organisationnel, de la conception et de l'analyse organisationnelles, des changements organisationnels et de la communication organisationnelle. Notons au nombre de ses sujets d'intérêt en recherche les femmes et la gestion, les changements organisationnels, la communication organisationnelle et la méthodologie de recherche. Dans le cadre de ses études de doctorat. Mme Ross-Smith a également étudié l'expérience des femmes occupant des postes de niveau supérieur.

Margaret Peters, University of South Australia

MARGARET PETERS is Senior Lecturer at the School of Communication, Information and New Media, University of South Australia. She currently teaches and conducts qualitative research in organizational communications and organizational cultures, with an emerging focus on applied research within creative industries. She is also involved in research using cross-cultural analyses of inscriptions and ascriptions of organizational lives, transnationally and locally. "Playing for Life: the everyday music practices of marginalised youth as strategic pathways to agency, employment and socio-economic inclusion" is a cross-cultural international study to be undertaken concurrently in Australia, USA, Germany and UK. MARGARET PETERS est conférencière principale à la School of Communication, Information and New Media, University of South Australia. Elle mène actuellement des recherches qualitatives en information institutionnelle et en culture organisationnelle de plus en plus orientées sur la recherche appliquée des entreprises de création. Elle participe également à des recherches exploitant l'analyse interculturellede la participation à la vie organisationnelle et à son attribution, tant outre-frontière qu'à l'échelle locale. «Playing for Life : the everyday music practices of marginalised youth as strategie pathways to agency, employment and socio-economic inclusion» (les pratiques musicales des jeunes marginaux comme parcours stratégique en vue de l'intégration à la collectivité, à l'emploi et à la vie socio-économique) est une étude interculturelle internationale qui sera entreprise parallèlement en Australie, aux É.-U., en Allemagne et au R.-U.

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Published

2003-09-01

How to Cite

Chesterman, C., Ross-Smith, A., & Peters, M. (2003). CHANGING THE LANDSCAPE? WOMEN IN ACADEMIC LEADERSHIP IN AUSTRALIA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8704

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