STUDENT ENGAGEMENT IN TIMES OF TURBULENT CHANGE

Authors

  • Lorna Earl University of Toronto
  • Stephanie Sutherland University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. This study examines students' perceptions of the impact of the implementation of a broad-based secondary school reform agenda on their engagement with their schools and with their learning. The literature related to large-scale reform is largely based on educators' perceptions and on the influence of the reforms on teachers and schools. This paper adds the voice of students by focusing specifically on how Secondary School Reform in Ontario was being understood and felt in schools by students. As part of a larger study, researchers conducted focus groups with teachers and students in 6 geographically dispersed schools in Ontario in the early stages of implementation of the provincial governments Secondary School Reform (SSR). SSR not only encompasses a multitude of changes, but the political context in the early days of implementation was particularly rocky and rancorous. The students in the study gave vivid accounts ofhow the reforms and the context in which they were being implemented were affecting them. ENGAGEMENT DES ÉLÈVES EN PÉRIODE DE RÉFORMES DRACONIENNES RÉSUMÉ. Cette étude analyse les perceptions que les élèves se font de l'impact de l'adoption d'un programme de vastes réformes du cursus secondaire sur leur engagement envers leurs écoles et leurs études. La littérature se rapportant aux réformes à grande échelle repose essentiellement sur les perceptions des éducateurs et sur l'effet des réformes sur les professeurs et les écoles. Cet article ajoute la voix des élèves en se concentrant expressément sur la façon dont la réforme du secondaire en Ontario a été comprise et ressentie par les élèves dans les écoles. Dans le cadre d'une étude plus importante, les chercheurs ont organisé des groupes de discussion avec les professeurs et les élèves de six écoles disséminées sur le plan géographique en Ontario au tout début de la mise en oeuvre de la réforme du cursus secondaire par le gouvernement provincial. La réforme du secondaire n'englobe pas seulement une multitude de changements, mais le contexte politique des débuts de sa mise en oeuvre a été particulièrement difficile et chargé de rancoeur. Les élèves qui ont participé à l'étude ont donné des comptes rendus très vivants de l'impact que la réforme et le contexte où elle s'est déroulée ont eu sur eux.

Author Biographies

Lorna Earl, University of Toronto

LORNA EARL, Ph.D. is an Associate Professor in the Theory and Policy Studies Department and Head of the International Centre for Educational Change at OISE/UT. Her career has spanned research, policy and practice in school districts, provincial government and academe, with concentration on policy and program evaluations, as a vehicle to enhance learning for pupils and for organizations. LORNA EARL, Ph.D., est professeure agrégée au département d'études théoriques et politiques et directrice du Centre international de réforme de l'éducation de l'IEPO/UT. Au cours de sa carrière, elle a fait des recherches, élaboré des politiques et des méthodes dans les arrondissements scolaires, pour le gouvernement provincial et le milieu universitaire, en se concentrant sur les politiques et l'évaluation des programmes comme vecteurs permettant d'améliorer l'apprentissage des élèves et des établissements.

Stephanie Sutherland, University of Toronto

STEPHANIE SUTHERLAND is a Ph.D. Candidate, OISE/University of Toronto Her research interests are school reform, program evaluation and research methods. STEPHANIE SUTHERLAND est étudiante de doctorat à l'IEPO/Université de Toronto. Elle s'intéresse à la réforme scolaire, à l'évaluation des programmes et aux méthodes de recherche.

Downloads

Published

2003-04-01

How to Cite

Earl, L., & Sutherland, S. (2003). STUDENT ENGAGEMENT IN TIMES OF TURBULENT CHANGE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8688

Issue

Section

Articles