DEFICIENT "DISADVANTAGED STUDENTS" OR MEDIA-SAVVY MEANING MAKERS? ENGAGING NEW METAPHORS FOR REDESIGNING CLASSROOMS AND PEDAGOGIES.

Authors

  • Pat Thomson University of South Australia
  • Barbara Comber University of South Australia

Abstract

ABSTRACT. Students in disadvantaged schools are often seen as lacking in ability, motivation and appropriate academic skills. In a practitioner-university collaborative project which investigated literacy, information and communication technologies and educational disadvantage, student researchers made short films about new technologies in their school. We discuss positive metaphors that their films brought to mind for us: apprentice theorists, word players, cadet film producers, novice researchers and global communicators. Each metaphor highlights ways in which students can be meaningfully engaged in learning. Understanding pedagogy as an apprenticeship ofknowledge production is another way to disrupt the discourses of deficiency. We also suggest two metaphors for classrooms in which such learning might take place: as multi-media labs and as hyper-studios. All of these metaphors suggest to us that, just as with our film-making project, engaged learning occurs when the lives, knowledges, interests, bodies and energies of young people are at the center of the classroom and school. «ÉLÈVES DÉFAVORISÉS» DÉFICIENTS? UTILISATION DE NOUVELLES MÉTAPHORES POUR RESTRUCTURER LES SALLES DE COURS ET LES PÉDAGOGIES RÉSUMÉ. Les élèves des écoles défavorisées sont souvent perçus comme manquant de facultés, de motivation et de dons scolaires appropriés. Dans le cadre d'un projet de collaboration entre une université et des praticiens consacré à la littératie, aux technologies de l'information et des communications et aux milieux scolaires défavorisés, des chercheurs étudiants ont tourné plusieurs courts métrages sur les nouvelles technologies utilisées dans les écoles. Nous analysons les métaphores positives que leurs courts métrages ont fait naître dans nos esprits: théoriciens-apprentis, joueurs de mots, producteurs de films débutants, chercheurs débutants et communicateurs mondiaux. Chaque métaphore illustre les façons dont les élèves peuvent se livrer à l'apprentissage de façon utile. Comprendre la pédagogie comme apprentissage de la production de connaissances est une façon de perturber le discours sur les déficiences. Nous proposons également deux métaphores pour les salles où un tel apprentissage pourrait se dérouler: comme laboratoires multimédias et comme hyper-studios. Toutes ces métaphores nous incitent à croire que, à l'instar de notre projet de film, l'apprentissage engagé survient lorsque la vie, les connaissances, les intérêts, les corps et l'énergie des jeunes sont au coeur de la salle de cours et de l'école.

Author Biographies

Pat Thomson, University of South Australia

PAT THOMSON is Professor of School Development at the University of Nottingham and Adjunct Professor in Education at the University of South Australia. Her research interests are educational change and social justice. public education. principals' work and school family-community relations. Recent publications include Schooling and Rustbelt Kids: Making the difference in changing times (2002, Allen and Unwin, Australia; Trentham Books, UK) and co-edited with Alan Reid Rethinking Public Education: Towards a public curriculum (2003. Brisbane. Postpressed). She is currently working on The Accidental Principal: The popular pedagogies of school leadership (forthcoming Peter Lang) and with Barbara Kamler. Writing Research: A pedagogy for doctoral supervisors and students. PAT THOMSON est professeure titulaire de School Development à l'Université de Nottingham et professeure adjointe en sciences de l'éducation à l'Université de South Australia, Elle fait des recherches dans les domaines suivants: évolution de l'éducation et justice sociale, éducation publique, travail des adminstrateurs scolaires et relations école famille-communauté. Récemment elle a publié Schooling the Rustbelt Kids: Making the difference in changing times (2002, Allen and Unwin, Australia; Trentham Books, UK) et co-édité avec Alan Reid Rethinking Public Education: Towards a public curriculum (2003, Brisbane, Postpressed). Elle travaille en ce moment sur deux autres publications: The AccidentaI Principal: The popular pedagogies of school leadership (publication à venir chez Peter Lang) et avec Barbara Kamler, Writing Research: A pedagogy for doctoral supervisors and student.

Barbara Comber, University of South Australia

BARBARA COMBER is Professor and Director of the Centre for Studies ln Literacy. Policy and Learning Cultures at the University of South Australia. Her research interests include critical literacy and social justice, poverty and education and literacy development. She has recently published two co-edited collections. Negotiating critical literacies in classrooms (Comber & Simpson, 2001) and Critiquing whole language and classroom inquiry(Boran & Comber, 2001). BARBARA COMBER est professeure et directrice du Centre for Studies ln Literacy, Policy and Learning Cultures à l'University of South Australia. Elle s'intéresse à l'alphabétisme critique et la justice sociale, à la pauvreté et à l'éducation et à l'alphabétisation. Elle a récemment publié deux recueils coédités, Negotiating critical literacies in classrooms (Comber & Simpson, 2001) et Critiquing whole language and classroom inquiry (Boran & Comber, 2001).

Downloads

Published

2003-04-01

How to Cite

Thomson, P., & Comber, B. (2003). DEFICIENT "DISADVANTAGED STUDENTS" OR MEDIA-SAVVY MEANING MAKERS? ENGAGING NEW METAPHORS FOR REDESIGNING CLASSROOMS AND PEDAGOGIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8687

Issue

Section

Articles