DEFICIENT "DISADVANTAGED STUDENTS" OR MEDIA-SAVVY MEANING MAKERS? ENGAGING NEW METAPHORS FOR REDESIGNING CLASSROOMS AND PEDAGOGIES.
Abstract
ABSTRACT. Students in disadvantaged schools are often seen as lacking in ability, motivation and appropriate academic skills. In a practitioner-university collaborative project which investigated literacy, information and communication technologies and educational disadvantage, student researchers made short films about new technologies in their school. We discuss positive metaphors that their films brought to mind for us: apprentice theorists, word players, cadet film producers, novice researchers and global communicators. Each metaphor highlights ways in which students can be meaningfully engaged in learning. Understanding pedagogy as an apprenticeship ofknowledge production is another way to disrupt the discourses of deficiency. We also suggest two metaphors for classrooms in which such learning might take place: as multi-media labs and as hyper-studios. All of these metaphors suggest to us that, just as with our film-making project, engaged learning occurs when the lives, knowledges, interests, bodies and energies of young people are at the center of the classroom and school. «ÉLÈVES DÉFAVORISÉS» DÉFICIENTS? UTILISATION DE NOUVELLES MÉTAPHORES POUR RESTRUCTURER LES SALLES DE COURS ET LES PÉDAGOGIES RÉSUMÉ. Les élèves des écoles défavorisées sont souvent perçus comme manquant de facultés, de motivation et de dons scolaires appropriés. Dans le cadre d'un projet de collaboration entre une université et des praticiens consacré à la littératie, aux technologies de l'information et des communications et aux milieux scolaires défavorisés, des chercheurs étudiants ont tourné plusieurs courts métrages sur les nouvelles technologies utilisées dans les écoles. Nous analysons les métaphores positives que leurs courts métrages ont fait naître dans nos esprits: théoriciens-apprentis, joueurs de mots, producteurs de films débutants, chercheurs débutants et communicateurs mondiaux. Chaque métaphore illustre les façons dont les élèves peuvent se livrer à l'apprentissage de façon utile. Comprendre la pédagogie comme apprentissage de la production de connaissances est une façon de perturber le discours sur les déficiences. Nous proposons également deux métaphores pour les salles où un tel apprentissage pourrait se dérouler: comme laboratoires multimédias et comme hyper-studios. Toutes ces métaphores nous incitent à croire que, à l'instar de notre projet de film, l'apprentissage engagé survient lorsque la vie, les connaissances, les intérêts, les corps et l'énergie des jeunes sont au coeur de la salle de cours et de l'école.Downloads
Published
2003-04-01
How to Cite
Thomson, P., & Comber, B. (2003). DEFICIENT "DISADVANTAGED STUDENTS" OR MEDIA-SAVVY MEANING MAKERS? ENGAGING NEW METAPHORS FOR REDESIGNING CLASSROOMS AND PEDAGOGIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8687
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca