LA FORMATION D'ENSEIGNANTS QUALIFIÉS EN SCIENCES: UNE SOLUTION ORIGINALE FONDÉE SUR LA COOPÉRATION ENTRE FACULTÉS

Authors

  • Catherine Le Maistre McGill University
  • James Hanrahan McGill University
  • Jacques Rebuffot McGill University

Abstract

Editor's note: This article describes the version of the secondary teacher education program in science that has been in place at McGill University since 1997. Although the program is now being modified in sorne important ways as a result of changes in the Ministry of Education's requirements, the essential feature of inter-faculty collaboration - described in detail below - remains intact. Note de la rédactrice-en-chef: Cet article décrit la version d'un baccalauréat de formation à l'enseignement des sciences au secondaire qui est en place à McGill depuis 1997. Bien que ce programme ait subi d'importantes révisions suite aux changements dans les exigences du ministère de l'Education du Québec, sa caractéristique fondamentale d'être le fruit d'une collaboration inter-facultaire demeure intacte. RÉSUMÉ. Cet article décrit une initiative prise pour répondre aux besoins de formation de qualité à l'enseignement des ~ciences au secondaire, tout en respectant les exigences du Ministère de l'Education du Québec, Canada. Suite à ces dernières, les étudiants suivent en même temps les cours de deux baccalauréats, l'un en sciences (B.Sc.) et l'autre en éducation (B.Ed.). Ce type de formation répond aux exigences des deux programmes et n'aurait pas été réalisable sans un désir profond de coopération entre les deux facultés impliquées. Nous croyons que cette initiative sera utile à toute université, puisqu'elle a déjà servi d'exemple pour une collaboration entre McGill et une université de langue francaise au Québec. PREPARING EXCELLENT SCIENCE TEACHERS: AN INNOVATIVE SOLUTION BASED ON INTER-FACULTY COOPERATION ABSTRACT. This article describes an initiative to train excellent secondary school science teachers, while respecting the recent directives of the Ministry of Education of Québec, Canada. As a result of this initiative, students pursue two degrees concurrently: the Bachelor of Science and the Bachelor of Education. The curriculum meets the requirements of both programs and could not have been realized without a sincere desire for cooperation between the two faculties involved. We believe that the model will be useful beyond the English cornmunity in Québec, since it has already provided a prototype for collaboration between McGill and a French language university.

Author Biographies

Catherine Le Maistre, McGill University

CATHRINE LE MAISTRE était la représentante de la faculté des sciences de l'éducation dans le comité interne décrit dans cet article. Elle est professeure agrégée au département des études intégrées en éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Ses sujets d'intérêts sont les mathématiques et les sciences, et ses intérêts de recherche sont la préparation et l'intégration des enseignants. CATHRINE LE MAISTRE was the Faculty of Education representative on the inter-Faculty committee described in this article. She is an Associate Professor in the Department of Integrated Studies in Education, Faculty of Education, McGill University. Her subject interests are mathematics and science, and her research interests include the preparation and induction of teachers.

James Hanrahan, McGill University

JAMES HANRAHAN est professeur agrégé au département de psychoéducation et d'orientation scolaire de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Son domaine de recherche inclut les mathématiques et les élèves éprouvant des difficultés d'apprentissage ainsi que l'attitude des enseignants face à l'intégration scolaire. Il était vice-doyen à l'enseignement à la faculté des sciences de l'éducation lors du développement du programme conjoint BSc/BEd. JAMES HANRAHAN is an Associate Professor in the Department of Educational & Counselling Psychology in McGill's Faculty of Education. His areas of research include mathematics for students with disabilities and teachers' attitudes toward inclusion. He was Associate Dean Academic for the Faculty of Education when the BSc/BEd program was developed.

Jacques Rebuffot, McGill University

JACQUES REBUFFOT est professeur émérite à la faculté des sciences de l'éducation. Il a été vice-doyen à la faculté. Ses intérêts de recherche sont, entre autres, l'enseignement des langues secondes et les programmes d'immersion. JACQUES REBUFFOT is an emeritus professor in the Faculty of Education. He is a former Associate Dean of the Faculty, and his research interests include second language education and immersion programs.

Downloads

Published

2003-01-01

How to Cite

Le Maistre, C., Hanrahan, J., & Rebuffot, J. (2003). LA FORMATION D’ENSEIGNANTS QUALIFIÉS EN SCIENCES: UNE SOLUTION ORIGINALE FONDÉE SUR LA COOPÉRATION ENTRE FACULTÉS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8666

Issue

Section

Articles