A CRITICAL APPROACH TO LOUISE ERDRICH'S THE ANTELOPE WIFE AND OTHER EMERGING NATIVE LITERATURE AS A STEP TOWARDS NATIVE WAYS OF LEARNING AND TEACHING

Authors

  • Gaiwayene / Gloria J. Thomas

Abstract

ABSTRACT. The struggle out from administering education, since the 1972 policy Indian Control oflndian Education, has evolved into a more empowering and reflective concept. Native people are now defining education in their own voices and in their own terms. This essay examines the movement to design culturally relevant paradigms for education and extends the search for meaning through exploring the literature of Native people. FAÇON CRITIQUE D'ABORDER L'OUVRAGE ANTELOPE WIFE DE LOUISE ERDRICH ET D'AUTRES LIVRES AUTOCHTONES ÉMERGENTS POUR COMPRENDRE LES MODES D'APPRENTISSAGE ET D'ENSEIGNEMENT DES AUTOCHTONES RÉSUMÉ. La lutte pour se sortir de l'administration de l'éducation, depuis l'adoption en 1972 de la déclaration de principe La maftrise indienne de l'éducation indienne, s'est développée en un concept plus réfléchi et plus habilitant. Les peuples autochtones définissent désormais l'éducation dans leurs propres termes et dans leur propre optique. Cet essai analyse le mouvement qui vise à concevoir des paradigmes culturellement pertinents pour l'éducation et élargit la quête d'une signification par l'étude de la littérature des peuples autochtones.

Author Biography

Gaiwayene / Gloria J. Thomas

GAIWAYENE / GLORIA J. THOMAS is Hodinohso:ni, a member of the Onondaga Nation, Deer Clan. As researcher and writer she has participated in national, provincial and First Nations studies and curriculum projects to develop community-based models for Native education. GAIWAYENE / GLORIA J. THOMAS est Hodinohso:ni, membre de la nation onondaga, le clan du chevreuil. En sa qualité de chercheuse et d'écrivaine, elle a participé à des études nationales, provinciales et autochtones et à des projets de programme en vue d'élaborer des modèles d'éducation autochtone fondés sur la communauté.

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Published

2002-09-01

How to Cite

Thomas, G. / G. J. (2002). A CRITICAL APPROACH TO LOUISE ERDRICH’S THE ANTELOPE WIFE AND OTHER EMERGING NATIVE LITERATURE AS A STEP TOWARDS NATIVE WAYS OF LEARNING AND TEACHING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8648

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