AN INTENSIVE NATIVE LANGUAGE PROGRAM FOR ADULTS: THE INSTRUCTORS' PERSPECTIVE

Authors

  • Merle Richards Brock University
  • Kanatawakhon / David Maracle Brock University & University of Western Ontario

Abstract

ABSTRACT. For Aboriginal people, the understanding and practice of traditions are closely connected with language leaming, as the ways of thinking and viewing the world are encoded in Native languages. However, because few fluent speakers remain as language teachers, new ways of learning are needed to restore the languages to use. The article describes the perceptions of the instructors about the structure of an adult language program and changes that have been made as a result of the findings from the first cohorts. Strategies for language development are discussed, along with recommendations and cautions for future adult language programs. UN PROGRAMME INTENSIF DE LANGUE AUTOCHTONE POUR LES ADULTES: LE POINT DE VUE DES ENSEIGNANTS RÉSUMÉ. Pour les peuples autochtones, la compréhension et la pratique des traditions sont étroitement liées à l'apprentissage d'une langue, car les modes de réflexion et de perception du monde sont codés dans les langues autochtones. Toutefois, étant donné qu'il reste peut de locuteurs pour enseigner les langues, il faut trouver de nouveaux modes d'apprentissage pour rétablir les langues à employer. Cet article décrit les perceptions des chargés de cours sur la structure d'un programme de langue destiné aux adultes et sur les changements opérés à l'issue des résultats des premières cohortes. Les auteurs analysent les stratégies d'acquisition du langage, et formulent des recommandations et des mises en garde au sujet des futurs programmes d'apprentissage des langues pour les adultes. TSI NIKARIWAYEN. Tsi ase shononnihatye' tsi nihoti'nikonhrayenta's tsi nihotirihoten's, otya'ke ne Rotihrohkwayen ronnehre' ahonateryèntarake' ne tsi nikarihoten' tsi niyoht tsi ikare ne Owenna'onwe. Akwah ronaterihwayenni tsi ken' nishati'ah Rontatis ne Onkwehonwehneha tsi shekon enhatikweni' ne ahshakorihonnyen', ne'e aorlwa tsi nikentyohkwa'ah, nène ratiweyentehta's ne Owenna, wahonnityohkonni' ne Kanyen'keha ahshakotirihonnyen' tho nayawen' ne aonsahatiwennaketsko' are ne tsi nihotiwennoten'. Ahsen niyohserake yotohetston tahnon tohkara niyoteratstônne' tsi wa'thatiteni' tsi niyoht tsi ratirihonnyennis. Ken'en kahyatonnyon ne'e enwathrori' tsi nahàten wahonttoke' nène shakotirihonnyennis tahnon tsi naho'tenhshon wa'thatitenyonko' tsi nahe nène thonatyerenhtànne' Ronterihwayenhstha, tahnon oni tsi nahàten enhshakoti'nikànron' nène ronnehre ahshakotirihonnyen' ne Owenna'onwe.

Author Biographies

Merle Richards, Brock University

MERLE RICHARDS teaches language development and methodology in the Faculty of Education at Brock University. Her interests in multiculturalism and cross-cultural education have led to research in heritage language teaching, Aboriginal education, and bilingual education programs. MERLE RICHARDS enseigne l'acquisition et la méthodologie du langage à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brock. Son intérêt pour le multiculturalisme et l'éducation interculturelle l'a amenée à faire des recherches sur l'enseignement des langues patrimoniales, l'éducation des Autochtones et les programmes d'éducation bilingue.

Kanatawakhon / David Maracle, Brock University & University of Western Ontario

KANATAWAKHON 1 DAVID MARACLE, of Tyendinaga, is a linguist and curriculum developer. He is completing work on a Mohawk dictionary, and has also produced textbooks for adult learners of Mohawk. At present, he teaches Mohawk and Iroquois culture at Six Nations, Brock University, and the University of Western Ontario. KANATAWAKHON / DAVID MARACLE, de Tyendinaga, est un linguiste et un concepteur de programmes d'études. Il s'occupe de parachever un dictionnaire Mohawk, et a également publié des manuels pour les adultes qui étudient le mohawk. À l'heure actuelle, il enseigne la culture mohawk et iroquoise à la bande indienne des Six-Nations, à l'Université Brock et à l'Université de Western Ontario.

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Published

2002-09-01

How to Cite

Richards, M., & Maracle, K. / D. (2002). AN INTENSIVE NATIVE LANGUAGE PROGRAM FOR ADULTS: THE INSTRUCTORS’ PERSPECTIVE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8644

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