CONNECTIONS AND RECONNECTIONS: AFFIRMING CULTURAL IDENTITY IN ABORIGINAL TEACHER EDUCATION

Authors

  • Linda Goulet Saskatchewan Indian Federated College
  • Yvonne McLeod University of Southern California

Abstract

ABSTRACT. Aboriginal peoples have been subject to colonization that, among other things, disrupted the transmission of intergenerational knowledge needed by any people for the development of a positive cultural identity and cultural retention and renewal. In this article, a cultural camp is described. In this camp, through interaction with Elders and the land, students in an Aboriginal teacher education program reconnect to their past, connect to others in the present, and develop a positive vision for the future. The Saskatchewan Indian Federated College's Department of Indian Education teacher education program offers "Indian Outdoor Education" (EIOE) courses in the fall and winter each year. Although the courses are identified in the university as outdoor education classes, they have become our cultural camps that provide students with the opportunity to experience culturally authentic education out on the land. CONNEXIONS ET RECONNEXIONS: AFFIRMATION DE L'IDENTITÉ CULTURELLE DANS LA FORMATION DES ENSEIGNANTS AUTOCHTONES RÉSUMÉ. Les peuples autochtones ont été colonisés, ce qui entre autres choses, a perturbé la transmission du savoir entre les générations dont tout peuple a besoin pour l'établissement d'une identité culturelle positive et d'une mémoire et d'un renouveau culturels. Dans cet article, on décrit un camp culturel. Dans ce camp, grâce à des rapports avec les Anciens et la terre, les étudiants inscrits à un programme de formation des enseignants autochtones retrouvent leur passé, établissent des rapports avec d'autres aujourd'hui et acquièrent une vision positive de l'avenir. Le département des programmes de formation des enseignants indiens du Saskatchewan Indian Federated College dispense des cours « Indian Outdoor Education» (EIOE) aux trimestres d'automne et d'hiver de chaque année. Même si ces cours sont inscrits au programme universitaire comme cours d'éducation en plein air, ils sont devenus des camps culturels qui permettent aux étudiants de vivre l'expérience d'une éducation culturellement authentique sur la terre.

Author Biographies

Linda Goulet, Saskatchewan Indian Federated College

LINDA GOULET is an associate professor in the Department of Indian Education at the Saskatchewan Indian Federated College. She has presented at many conferences as a single author as weil as jointly with colleagues, students and Eiders. She has published a number of articles and co-authored a recent book chapter. Her interest in Aboriginal education goes beyond the professional as her husband and children are Swampy Cree Métis. LINDA GOULET est professeur agrégé au département de formation des enseignants indiens au Saskatchewan Indian Federated College. Elle a donné des communications dans le cadre de nombreuses conférences seule ou avec des collègues, des étudiants et des anciens. Elle a publié un certain nombre d'articles et est l'une des auteurs d'un récent chapitre d'ouvrage. Son intérêt pour l'éducation des Autochtones dépasse l'élément professionnel étant donné que son mari et ses enfants sont des Métis moskégons.

Yvonne McLeod, University of Southern California

YVONNE MCLEOD is a Cree/Saulteaux member of the Peepeekisis First Nations. She is currently the director of the Native Indian Teacher Education Program (NITEP) at USC. She is involved in educational services at the community level as weil as the international arena in Mexico. She has done numerous presentations at conferences and has published in the field of Aboriginal Education. YVONNE McLEOD est membre crie/saulteaux de la Première nation de Peepeekisis. Elle est actuellement directrice du Programme de formation des enseignants indiens à l'UCS. Elle fournit des services pédagogiques au niveau communautaire de même que sur l'échiquier international au Mexique. Elle a donné de nombreuses communications à des conférences et a publié dans le domaine de l'enseignement des Autochtones.

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Published

2002-09-01

How to Cite

Goulet, L., & McLeod, Y. (2002). CONNECTIONS AND RECONNECTIONS: AFFIRMING CULTURAL IDENTITY IN ABORIGINAL TEACHER EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 37(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8643

Issue

Section

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