INSIGHTS FROM THE LIFE HISTORY OF A SECOND CAREER MALE GRADE ONE TEACHER

Authors

  • Margaret McNay University of Western Ontario

Abstract

ABSTRACT. Among the men and women who enter faculties of education each year are a significant number who have chosen teaching as a second career. As well, a small number of the men entering those faculties will make the unusual and sometimes difficult choice to teach primary grades. This examination of one male, second career teacher's life story is in the tradition of a literature that uses life histories to better understand the personal, social, and historical pressures that shape teachers' lives and work. The findings emphasize the complexity that characterizes teachers' lives, and support and extend earlier research on second career teachers, the 'stages' of professional development experienced by teachers, and gender issues conceming men in elementary education. APERÇU DE L'HISTOIRE DE VIE D'UN ENSEIGNANT DE PREMIÈRE ANNÉE EN SECONDE CARRIÈRE RÉSUMÉ. Pour un nombre considérable d'hommes et de femmes qui s'inscrivent dans les facultés de sciences de l'éducation chaque année, l'enseignement est une seconde carrière. Parmi eux, quelques hommes font un choix de carrière inhabituel et parfois difficile en optant pour l'enseignement primaire. Cette étude, consacrée à un enseignant au seuil d'une seconde carrière, s'inscrit dans la lignée des publications qui cherchent à mieux comprendre les facteurs personnels, sociaux et historiques influençant le vécu et le travail des enseignants à partir de leurs histoires de vie. Les résultats mettent en lumière la complexité caractéristique de la vie des enseignants et corrobore les recherches antérieures sur les enseignants en seconde carrière, leurs expériences de stages en cours de perfectionnement professionnel et la situation spécifique des enseignants de sexe masculin au primaire.

Author Biography

Margaret McNay, University of Western Ontario

MARGARET McNAY is Associate Professor and Chair of the Preservice Program in the Faculty of Education at the University of Western Ontario where she has taught since 1987. Her research interests include teacher education, the practicum, program evaluation, and issues in curriculum. MARGARET McNAY est professeur agrégé et directrice du Programme de formation préalable des enseignants à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Western Ontario, où elle enseigne depuis 1987. Ses recherches portent sur la formation des enseignants,les stages pratiques, l'évaluation des programmes et les programmes d'études.

Downloads

Published

2001-04-01

How to Cite

McNay, M. (2001). INSIGHTS FROM THE LIFE HISTORY OF A SECOND CAREER MALE GRADE ONE TEACHER. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 36(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8568

Issue

Section

Articles