REPORT FROM THE FIELD : ACADEMIC PRESSURE AND IMPACT ON JAPANESE STUDENTS

Authors

  • Steve Bossy Independent Researcher

Abstract

ABSTRACT. This paper explores the intense pressure endured by ]apanese students, according to much published evidence, in the pursuit of academic achievement, especially in the university entrance examination. The paper provides a discussion of the literature and examines cultural, social, and economic factors for such pressure. lt then considers the impact of academic pressure on students' psychological and physical well-being, including the serious problems of bullying and school-related suicide. In sum, the paper calls attention to the overwhelming pressures faced by ]apanese students and seeks to provide a basis of understanding for further research. RÉSUMÉ Cet article porte sur les vives tensions que les impératifs de la réussite scolaire imposent, selon de nombreuses publications, aux étudiants japonais et particulièrement aux candidats qui se présentent aux examens d'entrée à l'université. L'auteur analyse les publications consacrées à cette question et examine les facteurs culturels, sociaux et économiques qui renforcent ces tensions. Il examine également les répercussions de ces tensions sur le bien-être psychologique et physique des étudiants et notamment les graves problèmes que sont l'intimidation et le suicide lié à des pressions scolaires. En bref, l'article met en lumière les tensions énormes que vivent les étudiants japonais et tente de jeter les fondements de recherches plus fouillées.

Author Biography

Steve Bossy, Independent Researcher

STEVE BOSSY holds a B.F.A. in Music with a second major in Child Studies. He gained his MA from the Department of Administration and Policy Studies in Education at McGiII University in 1997. The focus of his graduate studies was comparative education. His paper is based on two years of research into the Japanese education system, including interviews with Japanese students now studying in the West. STEVE BOSSY est titulaire d'un B.F.A. en musique avec majeure en études sur l'enfant. Il a obtenu une MA au département d'administration et d'étude des politiques scolaires de l'Université McGiII en 1997. Ses études de deuxième cycle ont porté sur l'enseignement comparé. Son article est basé sur les recherches qu'il a menées pendant deux ans sur le système d'éducation du Japon, notamment sur des entrevues avec des étudiants japonais actuellement inscrits dans des établissements occidentaux.

Downloads

Published

2000-01-01

How to Cite

Bossy, S. (2000). REPORT FROM THE FIELD : ACADEMIC PRESSURE AND IMPACT ON JAPANESE STUDENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 35(01). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8513

Issue

Section

Articles