Report from the Field: YELLOW BUSLOADS FROM HELL: A MUSEUM FIELD TRIP IN THREE VOICES

Authors

  • Lee Brodie University of Saskatchewan
  • Lenora M. Wiebe University of Saskatchewan

Abstract

ABSTRACT. The purpose of this paper is to present data collected over eight years from teachers, tour guides, students, and museum staff about field trips. Readers' theatre, an alternate format for presenting qualitative data, provides a setting for the voices of the teacher, museum educator and student. The paper then addresses three issues arising from the readers' theatre presentation. First, the role of teacher training institutions in preparing teachers to use museums as curriculum enhancement is addressed, and suggestions are made for incorporating museum visits into units of instruction. Next, we discuss the recreational versus educational role of the museum, pointing out that while a trip away from the school can be fun, it can also be an educational opportunity. Finally, the compatibility of paradigms influencing the expectations of teachers and museum educators during field trips is explored. RÉSUMÉ. Cet article a pour but de présenter des données recueillies pendant plus de huit ans auprès d'enseignants, de guides, d'étudiants et de membres du personnel des musées à propos des visites de groupe. Le forum des lecteurs, nouvelle tribune de présentation des données qualitatives, permet aux enseignants, éducateurs des musées et étudiants de se faire entendre. L'article aborde ensuite trois questionS découlant de cette présentation. Il traite tout d'abord du rôle des établissements de formation des maîtres en ce qui a trait aux mesures visant à préparer les enseignants à exploiter les ressources des musées pour enrichir les programmes d'études; des suggestions sont également proposées pour intégrer les visites des musées dans les unitées d'enseignement. L'article établit ensuite une comparaison entre le rôle récréatif et éducatif des musées, en soulignant que les visites peuvent certes être une source de plaisir pour les élèves, mais qu'elles offrent aussi des po~ibilités éducatives. Enfin, l'article examine la compatibilité des paradigmes qui influent sur les attentes des enseignants et des éducateurs des musées durant les visites.

Author Biographies

Lee Brodie, University of Saskatchewan

LEE BRODIE is a doctoral candidate in the Department of Curriculum Studies at the University of Saskatchewan. She has many years experience as a museum educator, developing and instructing museum education programs. Her dissertation is an examination of a hermeneutic approach to museum education program development. LEE BRODIE est étudiante de doctorat au département d'études des programmes à l'Université de la Saskatchewan. Sa thèse porte sur la façon herméneutique d'aborder l'élaboration des programmes d'éducation muséale.

Lenora M. Wiebe, University of Saskatchewan

LENORA M. WIEBE is a doctoral student in the Department of Curriculum Studies at the University of Saskatchewan. During her years as an adult educator, she used museums extensively as out-of-c1assroom learning opportunities. She is exploring qualitative research methodologies, including alternate ways of conducting and presenting qualitative research data. Her dissertation is an autoethnographic account of breast cancer. LEORNA M. WIEBE est étudiante de doctorat au département d'études des programmes à l'Université de la Saskatchewan. Sa thèse est un récit autoethnographique du cancer du sein.

Downloads

Published

1999-04-01

How to Cite

Brodie, L., & Wiebe, L. M. (1999). Report from the Field: YELLOW BUSLOADS FROM HELL: A MUSEUM FIELD TRIP IN THREE VOICES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8476

Issue

Section

Articles