ECONOMIC LlBERALIZATION AND WOMEN'S EDUCATION: PROSPECTS FOR POST-APARTHEID SOUTH AFRICA

Authors

  • Ali A. Abdi McGill University

Abstract

ABSTRACT. The post-apartheid South African economy is now responding, as elsewhere in Africa, to the fiscal/monetary exigencies of Structural Adjustment Programs (SAPs) as stipulated by the World Bank and the International Monetary Fund (IMF). A cardinal principle of SAPs is the reduction of expenditure on public education and other areas of social development. With that financial reality in place now, this paper examines women's education and related issues in the new South Africa. The basic proposition in this regard is that with SAPs now applying a downward pressure on educational expansion and affordability, women's education in general, and black women's in particular, will suffer in the long-run. RÉSUMÉ. Comme celle d'autres pays d'Afrique, l'économie de l'Afrique du Sud se conforme depuis l'abolition de l'apartheid aux exigences fiscales et monétaires des programmes d'ajustement structurel (PAS) de la Banque mondiale et du Fonds monétaire international (FMI). L'un des principes fondamentaux sur lesquels reposent les PAS est la réduction des dépenses consacrées à l'enseignement public et à d'autres programmes de développement social. À la lumière de ces nouvelles réalités financières, l'auteur analyse la question de l'éducation des femmes et certains problèmes qui s'y rattachent dans la nouvelle Afrique du Sud. Il soutient à cet égard que les PAS réduisent l'accès à l'éducation et nuisent à son développement et qu'avec le temps, ce sont les femmes et surtout les femmes noires qui en souffriront.

Author Biography

Ali A. Abdi, McGill University

ALI A. ABDI is an associate fellow in the Centre for Developing Area Studies at McGill University. He is completing a Ph.D. on South African education in the Department of Culture and Values in Education, Faculty of Education, McGill University. ALI A. ABDI est membre associé du Centre d'études des régions en développement de l'Université McGill. Il achève un doctorat en éducation et développement en Afrique du Sud dans le Département de culture et valeurs en éducation, Faculté des sciences de l'éducation, l'Université McGill.

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Published

1998-01-01

How to Cite

Abdi, A. A. (1998). ECONOMIC LlBERALIZATION AND WOMEN’S EDUCATION: PROSPECTS FOR POST-APARTHEID SOUTH AFRICA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 33(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8402

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