THE POTENTIAlS AND PROBLEMS OF DIVERSITY IN CHINESE EDUCATION

Authors

  • Jing Lin McGill University
  • Heidi Ross

Abstract

ABSTRACT. This paper begins with a discussion of the increasingly diverse and rapidly transforming structures and purposes of Chinese secondary schooling. We examine the diversity of secondary schools, including private and all-girl institutions, as a positive result of the changing needs of particular social groups, providing students and their parents choice, and alternative approaches in teaching and leaming. We also focus upon the inequities that accompany such diversification, contrasting differences in schools' learning environments, teacher qualifications, and the alternative futures that schools provide to their students. Our information and conclusions are based on fieldwork conducted in 20 schools during the summer of 1996, as weil as visits to other schools in 1995 and 1997. RÉSUMÉ Cet article débute par une analyse des structures et des objectifs de plus en plus divers et mouvants de l'enseignement secondaire en Chine. Les auteurs analysent la diversification des écoles secondaires et notamment des écoles privées et des établissements réservés aux filles, conséquence heureuse de l'évolution des besoins de groupes sociaux particuliers et de la nécessité d'offrir aux éléves et à leurs parents divers choix et approches en matiére d'enseignement et d'apprentissage. Les auteurs se penchent également sur les inégalités résultant d'une telle diversification en soulignant les écarts qui existent sur le plan des milieux d'apprentissage, des compétences des enseignants et des perspectives d'avenir que les écoles offrent à leurs élèves. Les données et conclusions sont le résultat d'une étude menée dans 20 écoles au cours de l'été 1996, et de visites effectuées dans d'autres écoles en 1995 et 1997.

Author Biographies

Jing Lin, McGill University

JING LIN is an associate professor in the Department of Culture and Values in Education at McGill University. Her latest book, Social Transformation and Private Education in China will be published later this year. JING LIN est professeur agrégé au département d'études de la culture et des valeurs dans l'éducation de l'Université McGill. Son dernier livre intitulé Social Transformation and Private Education in China sera publié cette année.

Heidi Ross

HEIDI ROSS is an associate professor of education and Director of Asian Studies at Colgate University where she holds the position of Robert Ho Fellow in Chinese Studies. HEIDI ROSS est professeur agrégée de sciences de l'éducation et directrice du Centre d'études asiatiques de l'Université Colgate, oû elle est également titulaire de la chaire Robert Ho d'études chinoises.

Downloads

Published

1998-01-01

How to Cite

Lin, J., & Ross, H. (1998). THE POTENTIAlS AND PROBLEMS OF DIVERSITY IN CHINESE EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 33(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8400

Issue

Section

Articles