LA FORMATION DES ENSEIGNANTS À LA SUPERVISION DE STAGIAIRES

Authors

  • Johanne Bourdages Université d'Ottawa
  • Pierre Boudreau Université d'Ottawa

Abstract

RÉSUMÉ. Cet article présente les résultats d'un projet de recherche sur la façon d'apprendre aux enseignants à encadrer des stagiaires durant leur stage. En général, les enseignants qui acceptent des stagiaires dans leur classe n'ont pas suivi de formation pour ce type d'encadrement. Après un programme de formation conçu et dispensé à un groupe d'enseignants, on a recueilli des données qualitatives durant le stage pour savoir comment les enseignants appliquent les notions qui leur ont été présentées au cours des séances de formation. L'analyse des données révèle que les enseignants modifient leurs comportements d'encadrement comme prévu. Les enseignants se disent également d'avoir pu rencontrer des responsables de la formation des enseignants à l'université pour discuter de l'encadrement des stagiaires. ABSTRACT. This article presents results of a research project on training teachers to supervise practice teachers in their placements. Generally, teachers who agree to accept student teachers for supervision in their classrooms do not have training in this kind of supervision. Following a training program, designed for and offered to a group of teachers, qualitative data were collected during the practicum to determine how teachers would apply the notions presented during the training sessions. Data analysis shows that teachers modified their supervising behaviours as expected. Teachers also expressed appreciation for having the opportunity to meet and discuss student teaching supervision with university teacher educators.

Author Biographies

Johanne Bourdages, Université d'Ottawa

JOHANNE BOURDAGES, Professeur agrégé à la Faculté d'éducation de l'Université d'Ottawa,s'intéresse principalement à l'étude et à l'enseignement du français langue seconde. JOHANNE BOURDAGES, Associate Professor, Faculty of Education at the University of Ottawa, has as her main research interests learning and teaching of French as a second language.

Pierre Boudreau, Université d'Ottawa

PIERRE BOUDREAU, professeur adjoint à la Faculté d'éducation de l'Université d'Ottawa, fait des recherches sur l'encadrement des stages dans les programmes de formation des enseignants. PIERRE BOUDREAU Assistant Professor, Faculty of Education at the University of Ottawa, is interested in research in the supervision of the practicum in teacher education.

Downloads

Published

1996-09-01

How to Cite

Bourdages, J., & Boudreau, P. (1996). LA FORMATION DES ENSEIGNANTS À LA SUPERVISION DE STAGIAIRES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8320

Issue

Section

Articles