MUSICAL KNOWLEDGE, MUSICAL IDENTITY, AND THE GENERALIST TEACHER: VICKI'S STORY

Authors

  • Joan Russell McGill University

Abstract

ABSTRACT. In this paper the generalist teacher is conceptualized as inherently musical, holding unarticulated musical knowledge and awaiting educative practices that give concrete form to and expand that knowledge. The paper describes how "Vicki", a generalist teacher with no formal musical training and minimal musical experiences, comes to recognize her own musicality and to believe herself capable of teaching music in her elementary classroom. In presenting the "emic" view, excerpts from Vicki's journal are used to illustrate how she comes to know what musicians know, to think like musicians think, and in the process begins to fashion a musical identity for herself. Vicki's story has implications for the musical formation of generalist elementary teachers because it raises questions about how the teaching profession defines musical knowledge, what it means to be musical, and who is qualified to claim musicianship. RÉSUMÉ. Dans cet article, le professeur généraliste est conceptualisé comme étant fondamentalement musical, comme détenant des connaissances musicales non articulées et comme attendant des méthodes éducatives qui donnent corps à ces connaissances et les étoffent. Cet article décrit comment Vicki, professeur généraliste sans formation musicale structurée et possédant une expérience minime de la musique, en vient à reconnaître sa propre musicalité et à se juger capable d'enseigner la musique à ses élèves du primaire. Pour présenter un point de vue "émique", on s'est servi d'extraits du journal de Vicki pour illustrer comment elle en vient à savoir ce que connaissent les musiciens, à penser comme pensent les musiciens et à commencer à se forger une identité musicale propre. L'histoire de Vicki a des implications pour la formation musicale des professeurs généralistes du primaire car elle soulève des questions sur la façon dont la profession d'enseignant définit les connaissances musicales, ce que signifie être mélomane et que est qualifié pour se prétendre musicien.

Author Biography

Joan Russell, McGill University

JOAN RUSSELL, a lecturer in the Department of Culture and Values, Faculty of Education, McGill University, teaches graduate and undergraduate courses in music education and is Director of the Music Specialist Diploma Program. She is a research consultant for the Quebec Ministry of Education and is active in the music education research community. JOAN RUSSELL est chargée de cours au département d'études sur la culture et les valeurs dans l'éducation à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill. Elle donne des cours d'enseignement de la musique à des professeurs généralistes et est directrice du programme de diplôme de spécialistes de la musique. Elle est conseillère en recherche pour le ministère de l'Éducation du Québec et est très active dans les milieux de la recherche sur l'enseignement de la musique.

Downloads

Published

1996-09-01

How to Cite

Russell, J. (1996). MUSICAL KNOWLEDGE, MUSICAL IDENTITY, AND THE GENERALIST TEACHER: VICKI’S STORY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8315

Issue

Section

Articles