MULTIPLE INTELLIGENCES: PROFILING DOMINANT INTELLIGENCES OF GRADE EIGHT STUDENTS

Authors

  • Clifford Morris University of Ottawa
  • Raymond Leblanc University of Ottawa

Abstract

ABSTRACT. This paper outlines how verbal protocols were used to compare the self-perceived intelligences of students to teacher nominations. Teachers nominated students considered dominant in one of Howard Gardner's seven theorized intelligences. The students then verbalized aloud while ranking themselves, using scenarios depicting each intelligence. Concurrent and retrospective verbal protocols were taped, transcribed verbatim to text, coded, and analyzed. Results indicated a strong agreement between teacher nomination and student identification of Gardner's intelligences. More detailed studies should he completed before determining the validity and reliability of profiling such intelligences. RÉSUMÉ. L'auteur de cet article analyse la façon dont les protocoles verbaux ont servi à comparer l'intelligence des étudiants telle que perçue par eux-mêmes et l'opinion des professeurs. Les professeurs ont nommé les étudiants qui à leur avis dominaient dans l'un des sept types d'intelligence théorisée de Howard Gardner. Les étudiants ont ensuite parlé à haute voix pour se classer eux-mêmes en se servant de scénarios illustrant chaque type d'intelligence. Les protocoles verbaux concurrents et rétrospectifs ont été enregistrés, transcrits in extenso, codés et analysés. Les résultats indiquent une forte concordance entre l'opinion des professeurs et l'identification des types d'intelligence de Gardner par les étudiants. Il faudrait réaliser des études plus fouillées pour établir la validité et la fiabilité du profil de ces intelligences.

Author Biographies

Clifford Morris, University of Ottawa

CLIFFORD MORRIS is a doctoral candidate in the Faculty of Education at the University of Ottawa. He is also a special education teacher at Century Public School with the Carleton Board of Education. His area of interest is student intellectual development. CLIFFORD MORRIS est étudiant de doctorat à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa. Il est également professeur d'éducation spéciale à la Century Public School qui relève de la Commission scolaire de Carleton. Son centre d'intérêt est le développement intellectuel des étudiants.

Raymond Leblanc, University of Ottawa

RAYMOND LEBLANC is a professor in the Faculty of Education at the University of Ottawa. His domain of expertise is special education. RAYMOND LEBLANC est professeur titulaire à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa. Son domaine de compétence est l'éducation spéciale.

Downloads

Published

1996-04-01

How to Cite

Morris, C., & Leblanc, R. (1996). MULTIPLE INTELLIGENCES: PROFILING DOMINANT INTELLIGENCES OF GRADE EIGHT STUDENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 31(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8295

Issue

Section

Articles